ماموپلاستی

چه کسانی می‌توانند عمل ماموپلاستی را انجام دهند ؟

ماموپلاستی یک عمل جراحی زیبایی برای خانم‌ها است که به منظور تغییر حجم سینه‌ها و زیباتر کردن آن‌ها انجام می‌شود. هدف از انجام این عمل تنها زیبایی و تناسب اندام نیست، این عمل را می‌توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه‌ها یا برطرف کردن درد گردن و شانه‌ها انجام داد.

انجام ماموپلاستی برای همه افراد مفید نیست و ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت عمومی فرد شود. به همین دلیل شخص باید قبل از عمل توسط پزشک متخصص معاینه شود. به طور کلی انجام ماموپلاستی برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های خود ایمنی ممنوع است.

در دنیای امروز زیبایی اندام و چهره یکی از دغدغه‌های اصلی ما است. به همین دلیل افراد زیادی برای زیباتر کردن خود یا رفع بعضی از ویژگی‌های ظاهری که از آن‌ها احساس رضایت نمی‌کنند، اقدام به انجام اعمال زیبایی مختلف می‌کنند. از جمله محبوب‌ترین اعمال جراحی زیبایی، عمل جراحی سینه است.

این عمل باعث زیباتر و خوش‌فرم شدن اندام می‌شود و تاثیر زیادی در افزایش اعتمادبه‌نفس افراد خواهد داشت. عمل جراحی ماموپلاستی یکی از انواع اعمال جراحی زیبایی سینه است که به منظور کوچک‌تر کردن سینه‌ها و کاهش حجم آن‌ها صورت می‌گیرد.

شاید ماموپلاستی عملی کمتر شناخته شده باشد. چراکه به نظر می‌رسد خانم‌ها بیشتر تمایل دارند حجم سینه‌های خود را افزایش دهند و سینه‌های بزرگ‌تری داشته باشند؛ اما در میان خانم‌ها افرادی هستند که سینه‌های کوچک‌تر را زیباتر می‌دانند. همچنین ممکن است اندازه سینه‌های بعضی خانم‌ها نسبت به دیگر بخش‌های بدن متناسب نبوده و کمی بزرگ‌تر باشد.

به همین دلیل سینه‌ها به گردن یا شانه فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد در آن خواهند شد. این موارد باعث می‌شود که خانم‌ها به ماموپلاستی به‌عنوان راهکاری برای زیبایی بیشتر اندام خود و تناسب آن فکر کنند.

مسئله مهم اینجا است که ماموپلاستی نسبت به دیگر اعمال جراحی زیبایی چندان شناخته‌شده نیست. به همین دلیل شایعه و سوال پیرامون آن زیاد است. اینکه دقیقا در ماموپلاستی چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا با انجام این عمل بافت سینه آسیبی می‌بیند؟ چه کسانی می‌توانند آن را انجام دهند و خطرات و عوارض این عمل چیست؟

این سوالات حتما ذهن هر خانمی را که از اندازه سینه‌های خود ناراضی باشد، مشغول می‌کند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در خصوص عمل ماموپلاستی اطلاعاتی جامع و کامل به شما بدهیم تا با خیال راحت و آگاهی کامل برای انجام این عمل اقدام کنید.

ماموپلاستی چیست ؟

ماموپلاستی یک عمل جراحی زیبایی برای خانم‌ها است که به منظور تغییر حجم سینه‌ها و زیباتر کردن آن‌ها انجام می‌شود. هدف از انجام این عمل تنها زیبایی و تناسب اندام نیست، این عمل را می‌توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه‌ها یا برطرف کردن درد گردن و شانه‌ها انجام داد.

در بعضی موارد بزرگ بودن سینه‌ها باعث اختلال در خواب یا انجام فعالیت‌های روزانه و حرکت‌های ورزشی می‌شود. به همین دلیل افراد تمایل دارند که سینه‌های خود را کوچک‌تر کنند. عمل ماموپلاستی می‌تواند به کمک بانوانی بیاید که به دلایل ظاهری، پزشکی یا روانی از حجم سینه‌های خود راضی نیستند و دوست دارند سینه‌هایی خوش‌فرم‌تر و اندامی زیباتر داشته باشند.

چه کسانی می‌توانند ماموپلاستی را انجام دهند ؟

خانم‌های زیادی هستند که از بزرگی سینه‌ها و درد ناشی از آن‌ها شکایت می‌کنند. معمولا سینه‌های بزرگ به گردن و شانه فشار زیادی وارد می‌کند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در آن‌ها می‌شود. به‌علاوه در فصل‌های گرم سال تعرق ناحیه زیر سینه باعث عرق‌سوز شدن و ایجاد زخم در این ناحیه می‌شود.

انجام ماموپلاستی به چه کسانی توصیه نمی‌شود ؟

انجام ماموپلاستی برای همه افراد مفید نیست و ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت عمومی فرد شود. به همین دلیل شخص باید قبل از عمل توسط پزشک متخصص معاینه شود. به طور کلی انجام ماموپلاستی برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های خود ایمنی ممنوع است.

افرادی که دچار اختلال در انعقاد خون هستند یا ترمیم زخم‌های آن‌ها طولانی است، نمی‌توانند از ماموپلاستی برای کوچک کردن سینه‌های خود استفاده کنند. انجام این عمل برای افرادی که اضافه وزن بسیار زیادی دارند یا در حال کاهش وزن هستند نیز مناسب نیست. همچنین افرادی که در سن رشد هستند و سینه‌های آن‌ها هنوز به تکامل نرسیده، نمی‌توانند از عمل ماموپلاستی استفاده کنند.

شیوه انجام ماموپلاستی چگونه است ؟

پیش از انجام ماموپلاستی جراح باید به طور کامل بیمار را معاینه کند و از وضعیت سلامت او مطمئن شود. به همین دلیل قبل از عمل جلسات مشاوره‌ای برگزار می‌شود که در این جلسات بیمار باید همه سوابق پزشکی خود را به طور کامل انجام دهد.

پزشک و بیمار درباره انتظارات او صحبت می‌کنند تا در نهایت به نتیجه‌ای واحد برسند و بیمار انتظاری غیرواقعی از نتیجه عمل نداشته باشد. در این جلسات آزمایش‌هایی نیز تجویز می‌شود که با توجه به آن‌ها وضعیت عمومی سلامت و میزان آمادگی وی برای عمل سنجیده خواهد شد.

در این عمل معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. قبل از بیهوشی بیمار، جراح محل‌های برش سینه را دقیقا مشخص می‌کند. چراکه تعیین این نواحی در زمان بیهوشی بیمار مشکل بوده و احتمال خطا را بالا می‌برد. معمولا در جراحی ماموپلاستی سه نوع برش ایجاد می‌شود که این برش‌ها با توجه به بافت و اندازه سینه انتخاب خواهند شد. برش‌های جراحی ماموپلاستی ممکن است در هاله قهوه‌ای رنگ پستان و به‌صورت دایره‌ای ایجاد شود.

برش سوراخ کلیدی و برش T وارون نیز انواع دیگر برش‌های ماموپلاستی هستند. پس از ایجاد این برش‌ها جراح پوست و بافت اضافه

را برمی‌دارد و فرم سینه را نیز اصلاح می‌کند. شیوه انجام جراحی و تکنیک آن نیز وابسته به آناتومی بدن بیمار و انتظارات او است.

بعد از اصلاح بافت سینه‌ها و متقارن کردن آن‌ها، ممکن است نیاز به تغییر محل نوک سینه باشد. در چنین مواردی موقعیت جدید نوک پستان مشخص می‌شود و سپس با برداشتن بافت اضافی، نوک سینه در موقعیت جدید خود قرار می‌گیرد. مدت زمان انجام عمل ماموپلاستی حدود ۴ ساعت است و دوره نقاهت اولیه آن نیز یک تا دو هفته طول می‌کشد.

بلافاصله بعد از انجام ماموپلاستی نمی‌توان نتایج عمل را مشاهده کرد، چراکه پس از عمل جای زخم و تورم نتایج را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل برای مشاهده نتایج اولیه بهتر است حداقل تا زمان برطرف شدن کامل عوارض صبر کنید.

توجه کنید که بعد از رفع عوارض نیز هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست. برای اینکه نتایج نهایی ماموپلاستی خود را نشان دهند، باید تقریبا حدود شش ماه از عمل بگذرد. در این دوران بیمار باید همه دستورات پزشک را به طور کامل رعایت کند تا به نتایج دلخواه خود برسد.

نکته دیگر اینکه نتایج ماموپلاستی از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ بنابراین بهتر است نتایج عمل خود را با دیگران مقایسه نکنید. چراکه این کار تنها باعث کاهش اعتماد به نفس یا نارضایتی از نتیجه عمل خواهد شد.

قبل از ماموپلاستی این نکات را رعایت کنید:

  • حتما درباره انتظارات خود با پزشک صحبت کنید و سوالات خود را بدون تعارف بپرسید.
  • معاینات و آزمایش‌های قبل از جراحی را جدی بگیرید و حتما تست ماموگرافی را انجام دهید.
  • از دو هفته قبل از عمل مصرف داروها و مواد غذایی رقیق‌کننده خون را متوقف کنید.

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

  • تا چند روز بعد از جراحی در خانه بمانید و استراحت کنید. انجام فعالیت‌های سبک روزانه مانعی ندارد اما از انجام فعالیت‌های ورزشی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • در دوران نقاهت بعد از جراحی طاق‌باز بخوابید.
  • از فشار دادن و ماساژ دادن سینه‌ها خودداری کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر موقع مصرف کنید.
  • ترجیحا در روزهای اول پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده و غذاهای شل و آبکی بخورید.
  • در دوران نقاهت غذاهای چرب و شور را از رژیم غذایی خود حذف کنید و مصرف چربی و نمک را به حداقل برسانید.
  • میوه‌هایی نظیر آناناس را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این میوه‌ها به ترمیم زخم‌های جراحی کمک می‌کنند.
  • پزشک ممکن است برای شما استفاده از سوتین‌های طبی را تجویز کند‌. در این صورت حتما تا زمان بهبودی کامل یعنی حدود ۶ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی از این سوتین‌ها استفاده کنید.
  • به مدت ۲۴ ساعت پس از جراحی از حمام کردن خودداری کنید. بعد از آن نیز از حمام کردن با آب داغ و پرفشار دوری کنید.
  • از رفتن به محل‌های گرم خودداری کنید و تا حد امکان زخم‌ها را خنک نگه دارید.
  • از مصرف خودسرانه داروهای مسکن و ضدالتهاب نظیر ژلوفن، نوافن و… پرهیز کنید.
  • اگر قبل از عمل داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کردید، با مشورت پزشک مصرف آن‌ها را از سر بگیرید.
  • مدتی پس از عمل ورزش منظم اما سبک را آغاز کنید تا وزنتان ثابت بماند.

مزایای عمل ماموپلاستی

اصلی‌ترین مزیت ماموپلاستی کوچک شدن سینه‌ها و کاهش حجم آن‌ها است، به‌گونه‌ای که شخص اندامی متناسب‌تر و زیباتر خواهد داشت. علاوه بر این ماموپلاستی باعث سفت‌تر شدن سینه‌ها شده و آن‌ها را جوان‌تر می‌کند. همچنین انجام این کار سینه‌ها را بالا می‌کشد و نتایجی شبیه به لیفت سینه را نیز ایجاد خواهد کرد.

پس از این عمل سینه‌های شخص بسیار خوش‌فرم‌تر می‌شوند و با اندام و بدن او تناسب پیدا می‌کنند. همچنین در لباس‌های مختلف نیز سینه‌ها زیباتر هستند و اعتمادبه‌نفس شخص بالاتر می‌رود. با کاهش حجم سینه‌ها درد و ناراحتی گردن و شانه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد و شخص با خیال راحت می‌تواند به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازد.

عوارض ماموپلاستی

ماموپلاستی عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی است. بنابراین رایج‌ترین عوارض پس از این عمل مربوط به داروهای بیهوشی است. سردرد، سرگیجه و حالت تهوع بعد از عمل مربوط به مواد بیهوشی هستند. همچنین احساس درد، تورم، التهاب، خارش و سوزش در محل جراحی نیز کاملا طبیعی است و چند روز بعد از جراحی به طور کامل بهبود می‌یابد.

البته در بعضی موارد ممکن است این عوارض تا چند ماه نیز باقی بمانند. اما بهتر است در صورت ادامه عوارض بیشتر از ده روز، به پزشک اطلاع دهید تا خیالتان از بابت بی‌خطر بودن آن‌ها راحت شود.

یکی دیگر از نگرانی‌های افراد بعد از عمل ماموپلاستی، باقی ماندن جای زخم‌ها و بخیه‌ها است. باید بدانید که جراحان ماهر برش‌های این عمل را در محل‌هایی می‌زنند که قابل‌دیدن نیستند؛ بنابراین اگر جای زخم‌ها هم باقی بماند، لطمه‌ای به زیبایی شما نمی‌رساند. البته شیوه برش و بخیه در این عمل به‌گونه‌ای است که کمترین جای زخم باقی بماند و بعد از مدتی جای بخیه‌ها و زخم‌ها به‌سختی قابل تشخیص است. به‌علاوه ممکن است پزشک پس از عمل پمادهایی برای شما تجویز کند که به کمرنگ‌تر شدن جای زخم‌ها کمک کند.

از دیگر نگرانی‌ها در خصوص عمل ماموگرافی این است که انجام این عمل باعث آسیب به بافت و اعصاب سینه شود. با انجام این عمل در کلینیک‌های معتبر هیچ آسیبی به بافت سینه و اعصاب آن وارد نمی‌شود. چراکه پزشک این مراکز دارای تخصص و مهارت کافی است و می‌داند که برش‌ها را در چه محلی بزند که به اعصاب و رگ‌های سینه آسیبی وارد نشود.

البته در روزها و حتی ماه‌های اول بعد از عمل، ممکن است بیمار در کل سینه یا بخش‌هایی از آن حالت بی‌حسی داشته باشد. این موضوع به دلیل استفاده از مواد بیهوشی است که به مرور زمان برطرف می‌شود؛ بنابراین جای نگرانی نیست و با برطرف شدن عوارض، بی‌حسی سینه‌ها نیز از بین خواهد رفت.

ماندگاری ماموپلاستی

تغییر اندازه سینه‌ها بلافاصله بعد از جراحی کاملا قابل‌لمس است؛ اما تورم و دیگر عوارض بعد از عمل اجازه نمی‌دهند که نتایج واقعی ظاهر شوند. به همین دلیل باید مدتی صبر کنید تا نتایج عمل خود را نشان دهند. نتایج واقعی عمل ماموپلاستی حدود یک تا یک و نیم سال بعد از جراحی خود را نشان می‌دهند و این نتایج تا پایان عمر باقی خواهند ماند. البته نباید تاثیر تغییرات وزن و افزایش سن را نادیده گرفت.

درصورتی‌که بیمار توصیه‌های بعد از عمل را به‌درستی رعایت نکرده و سبک زندگی مناسبی بعد از عمل در پیش نگیرد، سینه‌ها حالتی افتاده پیدا می‌کنند و فرم خود را از دست می‌دهند. البته این به این معنا نیست که اندازه سینه‌ها با گذشت زمان و عدم رعایت توصیه‌ها به حالت قبل برمی‌گردد. اندازه سینه‌ها تا آخر عمر ثابت است اما ممکن است فرم آن‌ها تغییر کند و افتادگی پیدا کنند.

آیا انجام جراحی ماموپلاستی محدودیت سنی دارد؟

پزشکان توصیه می‌کنند که این جراحی زمانی انجام شود که سینه‌ها به رشد مناسب خود رسیده باشند. درواقع پزشکان با انجام این عمل در دوران نوجوانی و اوایل دهه بیست مخالف هستند. ترجیحا بهتر است که این عمل بعد از ۲۲ سالگی انجام شود. همچنین انجام این عمل برای خانم‌های مسن نیز توصیه نمی‌شود.

درواقع خانم‌های بالاتر از ۷۰ سال که پوست آن‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و سینه‌هایشان افتادگی پیدا کرده است، بهتر است از روش‌های دیگری برای اصلاح فرم سینه‌های خود استفاده کنند. البته این خانم‌ها با مشورت پزشک ممکن است بتوانند از عمل ماموپلاستی برای کوچک‌تر کردن سینه‌های خود استفاده کنند.

آیا خانم‌های باردار و شیرده می‌توانند عمل ماموپلاستی را انجام دهند؟

خود این عمل برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما داروهای بیهوشی و آنتی‌بیوتیک‌های قبل و بعد از عمل ممکن است برای جنین مشکل‌آفرین باشد. به‌علاوه در دوران بارداری که غدد شیری فعال می‌شوند، حجم سینه‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل ممکن است نتایج این عمل کمی تحت تاثیر قرار گیرد.

مشکل اصلی در عمل‌های زیبایی سینه مربوط به دوران شیردهی است. عده‌ای تصور می‌کنند که برش‌های ماموپلاستی ممکن است به مجاری شیری آسیب وارد کرده و تولید و خروج شیر را با مشکل مواجه کند. در این خصوص نیز جای نگرانی وجود ندارد. چراکه جراح ماهر در طول عمل مراقب این مجاری نیز هست و برش‌ها را به‌گونه‌ای میزند که آسیبی به آن‌ها وارد نشود. البته در برش‌های هاله سینه احتمال آسیب به این مجاری بیشتر است که جراح با تغییر مسیر آن‌ها را اصلاح می‌کند.

در چه صورت بعد از عمل ماموپلاستی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بعد از عمل ماموپلاستی باید به‌صورت مرتب به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت سینه‌ها و اثرگذاری عمل جراحی موردبررسی قرار گیرید. علاوه بر این بهتر است در صورت طولانی شدن عوارض (بیشتر از ده روز) به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مشاهده علائم زیر حتما بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید.

  • بدشکل و بدفرم شدن یا عدم تقارن سینه‌ها،
  • از بین رفتن هاله قهوه‌ای رنگ نوک سینه،
  • ترشح مایعات از محل برش‌ها و بخیه‌ها،
  • احساس درد شدید به‌گونه‌ای که با مسکن‌های تجویز شده تسکین نیابد.
  • اشکال در شیردهی،
  • خونریزی از محل برش‌ها،
  • عوارض ادامه‌دار بدون هیچ نشانه‌ای از بهبودی،

عوارض ابتدایی این عمل نظیر التهاب و سوزش ظرف یک هفته تا ده روز بعد از عمل برطرف می‌شوند. عوارض ناشی از بیهوشی نیز ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی برطرف می‌شوند؛ اما برخی عوارض دیگر نظیر تورم سینه‌ها ممکن است تا چند ماه نیز باقی بمانند. نکته مهم این است که همه این عوارض باید همراه با نشانه‌های بهبودی باشند. درصورتی‌که بعد از عمل عوارض به همان قوت ابتدای کار باقی بمانند یا حتی در مواردی بدتر هم بشوند، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا