پی آر پیجوانسازی

پی آر پی مو چیست؟ آیا پی آر پی مو ریزش مو را متوقف می کند ؟

حداقل تا 3 روز پس از پی آر پی، از محصولات آرایشی و مراقبتی پوست و مو استفاده نکنید و در مواردی مانند رنگ‌کردن یا صاف‌کردن موهایتان با پزشک متخصص مشورت کنید.

پی آر پی (Platelet-rich Plasma) به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است. تزریق پی آر پی روشی ترمیمی و درمانی است که پزشک متخصص طی آن پلاسمای موجود در خون خود بیمار را به پوست سر تزریق می‌کند. پی آر پی جهت ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده و افزایش رشد موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی گاهی در ترکیب با روش‌های دیگر همچون کاشت مو و دیگر عمل‌های ترمیم پوست و مو اجرا می‌شود. از آنجایی‌ که درمان پی آر پی شامل خون‌گیری است، خوردن یک وعده غذایی قبل از عمل برای جلوگیری از سبکی سر به مراجع توصیه می‌شود.

PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) یک محصول اتولوگ می‌باشد به این معنی که از خون وریدی خود فرد گرفته می‌شود و به خودش نیز تزریق می‌گردد و در نتیجه احتمال انتقال عفونت و واکنش آلرژیک وجود ندارد. خون وریدی حدود 10 سی‌سی از فرد گرفته می‌شود و در درون کیت‌های خاصی ریخته شده و با دور مشخص سانتریفیوژ می‌شود. در حال نرمال میزان پلاکت در بدن فرد نرمال حدود 5/1تا 5/4 میلیون می‌باشد، درحالی‌که این میزان در PRP به 4 تا 5 برابر افزایش می‌یابد. پی آر پی PRP آماده شده حاوی مقادیر زیادی فاکتورهای رشد مختلف و پروتئین می‌باشد که باعث تحریک و ترمیم بافت می‌شود و نقش مهمی در رشد فولیکول مو دارند.

نحوه تزریق پی آر پی

کلیه مراحل پلاکت درمانی، از نمونه‌گیری تا تزریق، تقریباً در حدود یک ساعت زمان خواهد برد. به طور معمول در این روش از بی‌حسی موضعی جهت کاهش درد تزریق استفاده شده و در برخی موارد جهت تعیین محل دقیق سوزن نیز، از سونوگرافی استفاده می‌شود و در مرحله آخر پلاسمای غنی از پلاکت به آرامی به موضع تحت درمان تزریق خواهد شد. تمامی این مراحل در کلینیک‌های زیبایی و در مطب پزشک قابل‌اجرا بوده و بیمار پس از تزریق می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهد. پس به طور خلاصه:

1. پزشک یا تکنسین پلاسمای غنی از پلاکت را جهت تزریق آماده می‌کند.
2. قبل از تزریق، ناحیه مورد نظر با مواد ضدعفونی کننده نظیر الکل کاملاً تمیز می‌شود.
3. موضع موردنظر با استفاده از لیدوکائین و یا انواع دیگر از بی‌حس‌کننده های موضعی بی‌حس می‌شود.
4. در موارد درمانی آسیب‌هایی مانند تاندون، ناحیه‌ای نزدیک به محل تزریق با ژل مخصوص سونوگرافی پوشیده شده و کاوشگر سونوگرافی تصویری از تاندون را جهت یافتن محل دقیق تزریق نشان می‌دهد.
5. به بیمار توصیه می‌شود جهت تسهیل روند تزریق آرامش خود را حفظ نماید. این امر می‌تواند به کاهش درد ناشی از تزریق نیز تا حد زیادی کمک نماید.
6. به وسیله سرنگ مخصوص، مقدار مشخصی از پی آر پی (عموماً 3 تا 6 میلی لیتر) توسط پزشک و یا تکنسین مربوطه به موضع تزریق می‌شود. سپس ناحیه تزریق تمیز و بانداژ خواهد شد.

پی آر پی

تزریق پی آر پی چه مزایایی برای مو دارد؟

برخی از مزایای روش پی آر پی عبارت‌اند از:

1. پی آر پی برای قسمت‌هایی از پوست نیز قابل استفاده است.
2. در اکثر موارد نیاز به بیهوشی ندارد و درمان تقریباً غیر تهاجمی است.
3. نیاز به بستری و اتاق عمل ندارد.
4. از آنجایی که خون از خود فرد گرفته می‌شود، احتمال انتقال هپاتیت و ایدز وجود ندارد.
5. دوره بهبودی خیلی سریع
6. کوتاه و آسان است، هر جلسه پی آر پی موی سر حدود یک ساعت زمان می‌برد.
7. به دلیل اینکه خون از خود فرد گرفته می‌شود امکان حساسیت و عفونت بسیار پایین است.

موارد کاربرد پی آر پی

• جوانسازی پوست صورت
  • جوانسازی دست ها
  • رفع چین و چروک‌های دینامیک
  • از بین بردن اسکار آکنه و اسکار زخم‌های ناشی از بریدگی، سوختگی و غیره
  • رفع خطوط اخم یا خنده
  • رفع ریزش موی سر یا ابرو
  • از بین بردن پف و تیرگی دور چشم
  • کاشت مو
  • تحریک و تقویت مو
  • درمان زخم‌های دیابتی و نروپاتیک و مزمن
  • کم کردن استریاها و ترک‌های پوستی
  • ارتقای کیفی پوست صورت و افزایش شادابی آن

آیا پی آر پی برای تقویت مو ئ جلوگیری از ریزش آن موثر است؟

پلاکت‌ها یکی از چهار جز اصلی خون هستند که به رشد و بازسازی سلول کمک می‌کنند. پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت همان‌طور که از اسمش پیداست، حدود پنج برابر بیشتر از خون معمولی، پلاکت دارد. این غلظت از پلاکت‌ها فاکتورهای رشد بیشتری به همراه دارند. بنابراین به‌سرعت می‌توانند ناحیه تحت درمان را بهبود دهند و به رشد مجدد بافت کمک کنند.

مو هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع شواهد و مطالعات نشان داده است که پی آر پی مو علاوه بر کمک به جلوگیری از ریزش مو، می‌تواند رشد و تقویت موها را هم به همراه داشته باشد. از همین رو در بسیاری از موارد، بعد از کاشت مو و برای تقویت موهای کاشته‌شده، پزشک تزریقPRP مو را پیشنهاد می‌دهد.

مراقبت‌های بعد از پی آر پی مو

روش انجام پی آر پی مو ساده است، اما اگر به پوست سرتان پلاسما تزریق می‌شود، باید در مراقبت‌های پس از تزریق کوشا باشید تا خطری شما را تهدید نکند و تأثیر درمانی دوچندان شود. نکات مراقبتی که بهتر است پس از تزریق انجام دهید، به شرح زیر است:

دست‌کاری نکردن محل تزریق

احساس سفت‌شدن پوست، خارش، درد کم، کبودی و قرمزی پوست از علائم پس از تزریق هستند. ممکن است بعضی از این علائم را بین 2 تا 5 روز پس از تزریق داشته باشید. بهتر است تا 8 ساعت پس از تزریق، محل موردنظر را با دستتان لمس نکنید.

مصرف آب کافی

اگر به پوست سرتان پلاسما تزریق شده است، باید بدنتان هیدراته بماند تا به بهبودی کامل برسد، بنابراین خوب است تا یک هفته پس از تزریق آب کافی بنوشید.

پرهیز از قراردادن یخ درمحل تزریق

پوست محل پس از تزریق ملتهب می‌شود که این کاملاً طبیعی است و برای طی‌شدن مراحل بهبودی انجام می‌گیرد. قراردادن یخ این التهاب را دچار اختلال می‌کند و سرعت بهبودی را کاهش می‌دهد.

مصرف‌نکردن داروهای ضدالتهابی

ممکن است سر یا محل تزریق پس از تمام‌شدن مراحل PRP درد کند. برخی از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن ضدالتهابی هستند که مصرف آن پس از تزریق پلاسما به پوست سر مناسب نیست. مصرف داروهای مسکن یا سایر داروهای ضدالتهابی را با مشورت پزشک مصرف کنید.

دوری از نور مستقیم خورشید

احتمالاً پس از PRP، تورم و کبودی محل تزریق را تجربه کنید که می‌تواند با وزش شدید باد و برخورد مستقیم نور آفتاب شدیدتر شود. باید حداقل به مدت 2 روز از قرارگرفتن در محیط بیرون، اتاق بخار و سونا خودداری کنید.

خودداری از شستن موها

مراقب باشید تا ناحیه تحت درمان مرطوب نشود و موهایتان را چند روز پس از تزریق بشویید.

انتخاب شامپوی مناسب

شامپوهای با pH متعادل برای شما مناسب هستند. حتماً در مورد شامپویی که مصرف می‌کنید، با پزشک معالجتان مشورت کنید.

خودداری از مصرف محصولات آرایشی

پی آر پی

پی آر پی موی سر چقدر زمان می‌برد؟

پی آر پی یکی از کوتاه‌ترین اقدامات زیبایی و ترمیمی به‌شمار می‌رود. هر جلسه از درمان با PRP نهایتاً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و اکثر افراد تحت درمان می‌توانند بلافاصله پس از تزریق پی آر پی به فعالیت‌های روزمره و عادی خود برگردند. البته یادتان باشد که در صورت توصیه پزشک حتماً از کلاه جهت محافظت از ناحیه تحت درمان استفاده کنید.

لطفا جهت مشاوره و تعیین وقت، با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠٤٤٣٧٧٤ ٠٩١٢٠٤٤٣٧٧٥