جراحی بینیمراقبت بعد عمل

آشنایی با مراقبت های بعد از جراحی بینی؟

مراقبت های بعد از جراحی بینی چیست؟

برای بهبود هر چه سریع‌تر پس از جراحی بینی، رعایت توصیه‌های پس از عمل بینی بسیار مهم است. ممکن است در روز های اولیه عمل احساس ناراحتی زیادی داشته باشید ولی نگران نباشید با انجام مراقبت های لازم بینی شما سریع بهبود پیدا می کند.

پس از جراحی باید در رختخواب استراحت کنید و سر خود را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید تا خونریزی و تورم کاهش یابد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

کبودی و ورم بعد از عمل بینی

کبودی و تورم بعد از جراحی غیرعادی نیست. این علائم اغلب در روز دوم پس از جراحی بدتر می شوند و پس از آن به طور پیوسته بهبود می یابد. میزان کبودی که رخ می دهد در افراد مختلف متفاوت است. بیشتر تورم در اطراف چشم اتفاق می‌افتد، اما مقداری کبودی ممکن است بر روی گونه ها مشاهده شود. اگر فقط سپتوم و یا نوک بینی عمل شود، معمولاً انتظار می رود کبودی جزئی در صورت ایجاد شود.

اما هر گونه تورم و کبودی پس از عمل ممکن است چند هفته طول بکشد تا از بین برود. کمپرس سرد یا کمپرس یخ می تواند به کاهش این علائم و همچنین تسکین درد کمک کند. اگر کمپرس سرد و گرم را مستقیم بر روی ناحیه کبود و متورم نگذارید بهتر است.

تغذیه بعد از جراحی بینی

رعایت رژیم غذایی بعد از عمل بینی بسیار مهم است زیرا در روند بهبودی تاثیر دارد به طور مثال استفاده زیاد از نمک در دوران نقاهت باعث تورم بیشتر بینی می شود.

• حداقل 2 لیتر اب در روز بنوشید. این کار به کاهش تورم بعد از عمل کمک می کند.
  • برای کمک به دستگاه گوارش و همچنین به این علت که جویدن غذاهای سفت و سخت در دوران نقاهت عمل بینی خطرناک است باید حتما از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • در رژیم غذایی خود در دوران نقاهت حتما غذاهای پر فیبر را بگنجانید. چون به دستگاه گوارش کمک می کند.
  • غذاهایی سرشار از چربی اشباع نشده مانند ماهی و روغن زیتون را مصرف کنید.
  • میوه ها و سبزیجات تازه را به دلیل فواید فراوانی که در تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی دارند، مصرف کنید مانند آناناس.
  • از خوردن غذاهای تند و اسیدی خوداری کنید. زیرا این غذاها باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی می شود.
  • در دوران نقاهت از نوشیدن نوشیدنی های کافیین دار و الکل دار خودداری کنید.
  • در دوران نقاهت سیگار نکشید
  • از خوردن غذاهای خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.

همچنین بهتر است در این دوران از خوردن غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

همانطور که گفته شد پس از جراحی باید به خوبی استراحت کنید. اما بعد از جراحی بینی، خوابیدن آسان نیست. زیرا گرفتگی بینی شاید آزاردهنده ترین مشکلی است که بعد از جراحی با آن مواجه خواهید شد، مخصوصا در هنگام خواب. در هفته اول پس از جراحی بسیار ناراحت کننده است و پس از برداشتن اسپلینت های داخلی بینی به طور قابل توجهی بهتر می شود. می توان انتظار داشت که هر گونه گرفتگی باقیمانده در طی چند هفته پس از آن به تدریج بهبود پیدا می کند.

مصرف داروهای ضد درد با تجویز پزشک متخصص می‌تواند درد شما را کاهش دهد و به شما کمک کنند راحت‌تر استراحت کنید و راحت‌تر به خواب بروید.

سعی کنید در دوران نقاهت تنها بخوابید و اطراف شما کسی دیگر نخوابد.

خندیدن و خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی

بهتر است 6 تا 8 هفته از خندیدن شدید و خمیازه های بسیار طولانی پرهیز کنید زیرا خندیدن و خمیازه عضله های صورت را تحت تاثیر قرار می دهند و امکان تغییر در ساختار بینی وجود دارد.

لبخند های ملایم و خمیازه کشیدن آرام هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آورد.

در کل از حالات شدید چهره مانند لبخند زدن شدید خودداری کنید.

شستشوی بینی بعد از عمل

پس از جراحی بینی نیاز است بهداشت بینی رعایت شود و شستشوی بینی اولین قدم برای حفظ بهداشت بینی است.

• در سه هفته اول استفاده از قطره های بینی برای شستشوی بینی کفایت می کند.
  • از هفته سوم نیز می توانید با استفاده از سرنگ و به آرامی بینی را شستشو دهید .

برای شستشوی بینی روش های زیادی وجود دارد می توانید بهترین روش را از جراح بینی خود سوال کنید و نظر ایشان را نیز در این باره بدانید.

دیگر مراقبت های که در دوران بهبودی بعد از جراحی زیبایی بینی باید آن ها را رعایت کنیم عبارتند از:

• سعی کنید در این دوران از پوشیدن لباس های جلو بسته که هنگام پوشیدن آن ها ممکن است به بینی شما آسیب برسد، خودداری کنید.
  • در این دوران از خوردن دارو ها و مکمل های که خون را رقیق می کنند خودداری نمایید.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت و خونریزی مداوم و شدید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.
  • در حین ریکاوری به بینی خود آسیب وارد نکنید.
  • از خم شدن زیاد و انجام کارهای سنگین خودداری کنید.
  • حداقل تا دو هفته پس از جراحی از هرگونه فعالیتی مانند ورزش که می تواند باعث آسیب دیدگی بینی شما شود، برای چند ماه اجتناب کنید.

تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد؟

در دو هفته اول هدف از زدن چسب شکل دهی بهتر بینی می باشد و پس از آن در کاهش تورم بینی نقش دارد.

مدت زمان چسب زدن بستگی به نوع پوست بینی بیمار دارد .

افرادی که بینی هایشان پوست ضخیمی دارد زمان بیشتری باید چسب بزنند و امکان دارد تا 6 ماه نیز نیاز به زدن چسب داشته باشند.

زدن چسب نیاز به آموزش دارد و حتماً از جراح بینی در مورد نحوه صحیح چسب زدن سوال کنید.