آکادمیبینیجراحی بینی

آشنایی با جراحی جذاب رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی ؟

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی اساساً یک عمل جراحی برای تغییر ساختاری بینی است، که می‌تواند برای بهبود عملکرد یا زیبایی بینی انجام شود.

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی اساساً یک عمل جراحی برای تغییر ساختاری بینی است، که می‌تواند برای بهبود عملکرد یا زیبایی بینی انجام شود. رینوپلاستی برای بهبود عملکرد بینی  که به آن ترمیم مجرای بینی هم گفته می‌شود، عبارت است از صاف کردن غضروف و استخوان تقسیم کننده داخل بینی (تیغه) جهت بهبود تنفس و رفع گرفتگی بینی و همچنین صاف کردن دیواره‌های کناری بینی. رینوپلاستی زیبایی هم عبارت است از تغییر ساختمان بیرونی بینی برای بهبود تعادل و ظاهر چهره.

مراحل جراحی رینوپلاستی

بر اساس اطلاعات جمع آوری در طول فرایند کامل مشاوره، جراح بینی شما، یک طرح جراحی را که متناسب با نیازهای فردی هر بیمار می باشد، ترسیم می کند. این طرح، تعادل و توازن جامعی را بین نیازها و انتظارات زیبایی بیمار و ساختار بینی طبیعی و آناتومی صورت، خلق خواهد کرد.

در طول مرحله ترسیم طرح، جراح با بیمار خود جهت تعیین نوع تغییرات مورد نیاز در بینی و رویکرد باز یا بسته عمل ، همکاری مشترکی را انجام می دهد. انتخاب نوع بیهوشی، موقعیت برش ها و زمان آغاز جراحی، تعیین می شود.

مراحل اجرایی روند

  1. بیهوشی
  2. جراحی – تکنیک باز یا بسته بر حسب درجه اصلاح مورد نیاز، انتخاب می شود. بافت ناحیه بینی، برداشته شده، اضافه شده یا بعنوان بخشی از جراحی، تغییر شکل داده می شود. استفاده از گرافت یا ایمپلنت های سنتزی، در برخی موارد، مورد استفاده قرار می گیرد. جراحی بینی به روش باز، جامع تر بوده، ولی جای زخم جزئی را در ستونچه بینی بر جای می گذارد. جراحی با رویکرد بسته، در داخل سوراخ های بینی انجام می شود و در نتیجه، هیچ جای زخم بیرونی در آن بر جای نمی ماند.
  3. مرحله بستن زخم – در این مرحله، جراح با دقت، برش ها را با بخیه های جذبی یا غیر جذبی، می بندد، بیشتر بیماران می توانند در همان روز به منزل بازگردند. پانسمان بینی نیز مقدمتاً برای پشتیبانی از ساختار تازه شکل داده شده بینی، استفاده می شود. دستورالعمل های ریکاوری قبل از ترک محل درمان، در اختیار بیمار قرار داده می شود.

مراحل بهبود رینوپلاستی

مراحل بهبود ، بعنوان بخشی از مراحل جراحی رینوپلاستی، در دستیابی به یک نتیجه مطلوب، نقش مهمی را ایفا می کند. اگر به دنبال انجام جراحی هستید، باید بدانید که یکی از سوالاتی که احتمالاً برای شما نیز پیش می آید، این است که چه زمان می توانید شاهد نتیجه جراحی بینی خود باشید. ما میدانیم که شما برای دیدن بینی جدیدتان هیجان زده هستید، ولی این موضوع را نیز باید درک کنید که سپری شدن مراحل بهبود بعد از عمل بعنوان بخشی از مراحل جراحی رینوپلاستی، امری اجتناب ناپذیر است.

بینی بخشی از صورت شما است و میزان تمایل آن برای حفظ تورم بعد از عمل ، در مقایسه با سایر بخش های تحت تاثیر قرار گرفته صورت، بیشتر می باشد. بنابراین، میزان ماندگاری تورم در بینی، طولانی تر خواهد بود. پزشک، دستورالعمل هایی را در اختیار شما قرار می دهد که با دنبال کردن آنها می توانید عمل جراحی موفقی داشته و روند بهبود خود را در مسیری مستقیم، هدایت کنید.

جراحی بینی

مرحله اول: یک هفته بعد از جراحی

یک هفته بعد از جراحی بینی، پزشک، اسپلینت بینی شما را بر می دارد. کل ساختار بینی شما، متورم و بزرگ است و شما هنوز نمی توانید پروفایل کلی بینی خود را مشاهده کرده یا متوجه شوید که آیا قوز بینی تان برداشته شده است یا خیر. در این مرحله، کبودی ملایمی را تجربه خواهید کرد. بسیاری بیماران در این مرحله، برای دیدن نیمرخ یا پروفایل بینی خود، بسیار هیجان زده هستند.

مرحله دوم : سه تا چهار هفته بعد از جراحی بینی

سه تا چهار هفته بعد از عمل زیبایی بینی ، بخش عمده ای از تورم باقی مانده، فروکش کرده است. پزشک می تواند شکل ساختار بینی شما را با وضوح بیشتری در این مرحله مشاهده کند، ولی در این مرحله، مشاهده جزئیات، ممکن نمی باشد. در این مرحله، بینی شکل خود را بیشتر و بیشتر نشان می دهد و بیمار، با دیدن شکل جدید و زیبای بینی خود، شگفت زده تر می شود. ولی به خاطر داشته باشید که هنوز راه طولانی برای دیدن نتیجه نهایی، در پیش رو دارید.

مرحله سوم: سه ماه بعد از جراحی

در ماه سوم بعد از جراحی زیبایی بینی ، جزئیات دقیق بینی جدید شما، آشکارتر می شود. شما می توانید در این مرحله مشاهده کنید که پزشک تان با چه ظرافت و دقتی ساختار بینی شما را تغییر شکل داده، هارمونی صورت را خلق کرده و ویژگی های صورت تان را متوازن نموده است. بعد از گذر سه ماه، بیشتر بیماران دیگر نیازی به شرکت در جلسات فالوآپ ندارند، چون نتیجه مطلوب آنها از عمل بینی، محقق شده است.

مرحله چهارم: ماه های بعد

پزشک در ماه ششم، دوازدهم یا بیست و چهارم بعد از عمل بینی، بر یک مبنای مورد نیاز، بینی شما را معاینه می کند. در ماه ششم بعد از جراحی زیبایی ، پهلو های بینی و نوک آن، جذابیت بیشتری یافته و زیبایی خود را بهتر نشان می دهند. یک سال بعد از عمل بینی، دیگر تورمی باقی نمانده و بینی جدید شما، شکل کامل خود را به دست آورده است. شما می توانید از بینی جدیدتان لذت ببرید و آنچه در روند عمل دماغ برایتان اتفاق افتاد را فراموش کنید.

عمل زیبایی بینی

کاندید مناسب

در صورتی که شرایط شما یک یا تعدادی از موارد زیر باشد، این عمل زیبایی می تواند برای شما مفید و مناسب باشد.

  • اگر مشکل تنفسی دارید اما ظاهر بینی تان خوب است. در این شرایط می توانید بدون تغییر فرم بینی خود، مشکلات تنفسی خود را برای همیشه رفع کنید.
  • اگر بینی شما در یک حادثه دچار شکستگی آسیب شده باشد، با استفاده از رینوپلاستی می توانید هم فرم بینی را به شکل دلخواه درآورده و هم مشکلاتی را که در اثر ضربه ایجاد شده اند برطرف کنید.
  • اگر مشکلات شما ژنتیکی یا مادرزادی است، با این روش می توانید با خیال آسوده مشکلات زیبایی و تنفسی خود را رفع کنید.
  • اگر بینی شما بزرگ است، با رینوپلاستی می توانید اندازه آن را کاملا با دیگر اجزای صورت خود متناسب کنید.
  • اگر بعد از عمل جراحی بینی، بینی شما از فرم افتاده یا از شکل آن راضی نیستید، می توانید با استفاده از رینوپلاستی دقیقا به چیزی که می خواهید برسید.
  • اگر در بینی خود احساس عدم تقارن و قرینگی دارید، این عمل زیبایی می تواند مشکل شما را رفع کند.
  • اگر نوک بینی شما افتاده و باعث می شود فاصله بینی و لب شما کم تر از چیزی که هست نشان دهد، این عمل می تواند زیبایی واقعی صورت را به شما برگرداند.
  • اگر بینی شما پهن است و یا سوراخ های آن بزرگ است، رینوپلاستی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

لازم به ذکر است که این عمل زیبایی محدودیت جنسیتی ندارد و هم آقایان و هم خانم ها می توانند از آن برای تغییر فرم بینی و مشکلات تنفسی استفاده کنند. در مورد محدودیت سنی بسیاری از پزشکان معتقدند، بهترین سن عمل بینی بعد از ۱۸ سالگی است و انجام آن را برای نوجوانان کم تر از ۱۸ سال توصیه نمی کنند. زیرا تا قبل از این سن هنوز جهش رشد نوجوانان تکمیل نشده و ممکن است بعد از انجام عمل، بینی مجددا تغییر شکل دهد.

توصیه های قبل از انجام رینوپلاستی

قبل از ان که برای انجام رینوپلاستی اقدام کنید، حتما مراکز مختلفی که این عمل زیبایی را انجام می دهند را بررسی کرده و نمونه کارهای آن ها را ببنیید. این کار به شما کمک می کند بتوانید بهترین مرکز را برای عمل زیبایی خود انتخاب کنید. حتما قبل از عمل جراحی یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا دقیقا فرم بینی و مشکلات آن را بررسی کرده و بتواند مناسب ترین تکنیک را برای شما انتخاب کند.

راجع به تاریخچه پزشکی خود با پزشک متخصص صحبت کرده و اگر بیماری خاصی دارید و داروی خاصی مصرف می کنید، حتما این مورد را با او در میان بگذارید. مهم ترین بیماری برای انجام رینوپلاستی هموفیلی است که ممکن است حین عمل باعث خونریزی بیش از حد شود، حتما در جلسه مشاوره این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

پزشک بعد از معاینه بینی شما، برای بررسی بیشتر و مقایسه قبل و بعد از عمل از زوایای مختلف از بینی شما عکس می گیرد. آزمایش های مخصوصی برای شما می نویسد که قبل از عمل باید آن ها را انجام دهید. همچنین اگر قصد دارید همراه با عمل رینوپلاستی عمل های دیگری مثلا روی چانه انجام دهید، این مورد را نیز به پزشک خود بگویید تا بهترین راهکار برای شما انتخاب شود.

از دو هفته قبل از رینوپلاستی از خوردن داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید. زیرا رقیق شدن خون شما حین عمل می تواند دردسرساز شده و باعث خونریزی بیش از حد هنگام جراحی شود.

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی اساساً یک عمل جراحی برای تغییر ساختاری بینی است، که می‌تواند برای بهبود عملکرد یا زیبایی بینی انجام شود.

عمل زیبایی بینی

مراقبت های بعد از رینوپلاستی

یکی از مهم ترین مراحل موفقیت در هر عمل زیبایی، مراقبت هایی است که بعد از آن باید انجام دهید. اگر شما درباره مراقبت های بعد از رینوپلاستی بی تفاوت باشید و تصور کنید که با انجام عمل تمام راه را رفته اید، احتمالا تنها چند روز بعد از عمل با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. بنابراین مراقبت های بعد از رینوپلاستی را جدی بگیرید. این مراقبت ها حتما توسط پزشک مرکز به شما گفته خواهد شد. مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • درد بعد از انجام رینوپلاستی معمولا کم و قابل تحمل است و پزشک شما متناسب با آن برای شما مسکن تجویز می کند. حتما داروهای نوشته شده توسط پزشکتان را به موقع و به اندازه مصرف کنید.
  • تا چند روز بعد از عمل بینی، سعی کنید سر خود را خم نکرده و آن را بالا نگه دارید. این کار هم به تنفس شما کمک کرده و هم میزان تورم را کاهش می دهد.
  • تا ۷۲ ساعت بعد از انجام عمل می توانید از یک کمپرس آب یخ سبک برای کاهش تورم و کبودی استفاده کنید.
  • تا چند هفته بعد از انجام رینوپلاستی کاملا مراقب باشید که ضربه ای به بینی شما وارد نشود. زیرا بینی طی چند هفته بعد از عمل آسیب پذیر بوده و ممکن است شما را مجبور به انجام عمل مجدد کند.
  • بعد از انجام رینوپلاستی تا چند هفته آب بسیار بنوشید.
  • سعی کنید تا یک هفته بعد از انجام عمل در برابر نور خورشید قرار نگیرید.
  • حداقل تا ۳ هفته بعد از انجام عمل، استخر نرفته و تا ۳ ماه فعالیت های ورزشی سنگین انجام ندهید.
  • حتما بعد از عمل تا حداقل دو هفته به پشت بخوابید و مراقب باشید حالت خوابیدنتان به شکلی نباشد که به بینی فشار بیاید.
  • تا چند روز بعد از انجام عمل غذاهای نرم بخورید و از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن مداوم دارند خودداری کنید.
  • تا یک ماه فین نکنید و هیچ فشاری به بینی نیاورید.
  • سعی کنید از خودتان مراقبت کرده تا سرما نخورید. عطسه و سرفه های مداوم می تواند بر نتیجه عمل تاثیر منفی بگذارد.
  • بعد از ۳ روز عمل جراحی می توانید جای کمپرس سرد را با گرم عوض کرده و روی بینی قرار دهید.
  • حتما تا چند روز لباس های دکمه دار بپوشید تا برای تعویض لباس دچار مشکل نشوید.
  • طی یک هفته ای که بینی شما گچ یا آتل دارد از خیس و مرطوب شدن آن جلوگیری کنید.
  • حداقل تا ۳ روز بعد از رینوپلاستی دوش نگیرید.
  • مصرف نمک و غذاهای چرب را کاهش دهید تا میزان تورم کم تر شود.

مزایای رینوپلاستی

  • تنفس از بینی شما بهبود پیدا می کند.
  • بینی شما خوش فرم و زیبا خواهد شد.
  • اندازه بینی متناسب با دیگر اجزای صورت خواهد شد.
  • مشکلات جزئی بینی شما مانند عدم تقارن، اندازه پره ها، قوزهای جزئی تا بزرگ و غیره رفع می شود.
  • از دیگر مزایای رینوپلاستی بدون شک افزایش اعتماد به نفس و خلق و خوی افراد است. زیرا بدون شک شما بعد از انجام عمل زیباتر از قبل خواهید شد.

لطفا جهت مشاوره و تعیین وقت، با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠٤٤٣٧٧٤ ٠٩١٢٠٤٤٣٧٧٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا