بوتاکس

با حساسیت به بوتاکس چه باید کرد ؟

در واقع تزریق بوتاکس سه هدف شامل درمان اسپاسم عضلانی، پیشگیری از تعریق بیش از حد و درمان‌های زیبایی را دنبال می‌کند. هر یک از افراد با توجه به نیاز خود، از تزریق بوتاکس استفاده خواهند کرد. تزریق داروی بوتاکس یک روش مراقبت از زیبایی و جوانسازی است که برای کم شدن ظاهر چین و چروک صورت از سم بوتولینوم A استفاده می‌کنند.
سم تزریق شده فعالیت عصبی در عضلات صورت را مسدود کرده و موجب شل شدن عضلات و چروک شدن پوست می‌شود؛ به همین علت مشاهده مقداری تورم، قرمزی، کبودی و خارش خفیف در اطراف محل تزریق از عوارض شایع حساسیت به بوتاکس است.

تجربه تورم، قرمزی، کبودی و خارش خفیف در اطراف محل تزریق از علائم رایج آلرژی و حساسیت به بوتاکس می‌باشد. توجه به این نکته لازم است که سم بوتولینوم گاهی اوقات به دیگر بخش‌های بدن پخش می‌شود.
سپس سیستم ایمنی امکان دارد به آن حمله کند که به عنوان آلرژی و حساسیت به بوتاکس شناخته می‌شود. علائم آلرژی بوتاکس و درمان آن برای هر فردی متفاوت است. برای اقدامات ایمنی اولیه باید با پزشک مشورت کنید.

حساسیت به بوتاکس

گزارش حساسیت و آلرژی پس از تزریق بوتاکس بسیار نادر است. در این سال ها که بوتاکس استفاه می شود کمتر از 50 نفر اعلام شده اند؛ معمولا افراد نسبت به این درمان حساسیت خاصی نشان نمی دهند و به راحتی با این عمل سازگار می شوند.
بنا بر تحقیقات متخصصین هیچ موردی از واکنش های ثابت و عمومی بدن به بوتاکس وجود نداشته است و هیچ مورد فوتی که مستقیم به بوتاکس مربوط باشد نیز ثبت نشده است. هر چند مواردی از عوارض جانبی مربوط به سیستم قلبی عروقی، از جمله آریتمی و انفارکتوس میوکارد و تشنج گزارش شده است.

علائم حساسیت به این ماده تقریبا 36 ساعت بعد از انجام تزریق بوتاکس نمایان می شود. حساسیت به این ماده معمولا ممکن است در خانم های بالای 40 سال اتفاق بیافتد. با این حال ممکن است سایر افراد در هر رده سنی نیز به این حساسیت ها دچار شوند.

علائم حساسیت به بوتاکس | چگونه می‌توان متوجه واکنش‌های آلرژیک بعد از تزریق بوتاکس شد؟

از طریق علائم و نشانه‌های اصلی حساسیت به بوتاکس می‌توان این مورد را متوجه شد. برخی از علائم حساسیت به بوتاکس عبارتند از:

درد ملایم، ورم و کبودی

وجود این عوارض بعد از تزریق بسیار طبیعی است و اطراف محل تزریق ایجاد می‌شود. هنگامی که تزریق صورت می‌گیرد، رگ‌های خونی آسیب دیده و با خونریزی همراه است. بنابراین این در بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت. برای کاهش درد موارد زیر را انجام دهید.

• سر خود را بالا نگه دارید.
  • بهتر است به مدت ۲ الی ۳ روز در فواصل منظم از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در صورت امکان از داروهای رقیق کننده استفاده نکنید.
  • در صورت تجویز پزشک می‌توانید از داروهای مکمل و مسکن استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته از انجام فعالیت و ورزش‌های سنگین پرهیز کنید.

خشک شدن دهان

خشک شدن دهان بعد از تزریق بسیار یک امر بدیهی و ساده است و در طی چند روز از بین خواهد رفت. برای کاهش آن موارد زیر را انجام دهید.

• آب و میوه جات به اندازه کافی مصرف کنید.
  • برای ترشح بزاق می‌توانید از مکیدن آبنبات و یا جویدن آدامس بدون قند استفاده کنید.
  • از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید.
  • بهتر است از دهان تنفس نکنید.
  • شیرینی‌جات مصنوعی مصرف نکنید.

جوش زدن بعد از تزریق بوتاکس

جوش زدن بعد از تزریق بوتاکس یکی از مواردی است که ‌می‌تواند یکی از نشانه‌های حساسیت به بوتاکس باشد. البته گاهی دستکاری و تحریک محل تزریق و همچنین استفاده از مواد آرایشی و کرم‌ها باعث ایجاد جوش می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه: 1- بعد از تزریق، محل‌های تزریق ماساژ ندهید. 2- بهتر است تا یک از مواد آرایشی استفاده نکنید. 3- بهتر است صورت خود با دستور پزشک و صابون مخصوص بشویید.
در صورت ایجاد جوش بعد از تزریق بوتاکس، می‌توان از داروهای ضد جوش استفاده کرد. جوش‌های ایجاد شده می‌توانند از خفیف تا شدید روی پوست ایجاد شوند.

خارش بعد از تزریق بوتاکس

خارش بعد از بوتاکس از علائم رایج حساسیت به بوتاکس است. چرا که:

• به علت تزریق و وارد شدن سم بوتولینوم است، گیرنده‌های مولد خارش را تحریک می‌کند. این عارضه تا زمانی‌که شدید و غیرقابل تحمل نباشد، جای هیچگونه نگرانی برای زیباجو وجود ندارد.
  • بروز حساسیت جزئی بدن در برابر این مواد است. این عارضه موقتی است و بعد از ۴۸ ساعت از بین می‌رود.

علائم شبه سرماخوردگی

برخی از افراد بعد از تزریق بوتاکس، علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا دارند. این عارضه معمولا بعد از چندین روز تا یک ماه بعد تزریق بروز می‌کند و به صورت خفیف است. خستگی، سرفه و تب از مهمترین نشانه ها خواهد بود. استراحت به اندازه کافی، مصرف مایعات و آب برای هیدراته نگه داشتن بدن، مصرف مسکن و داروهای ضد تب زیر نظر پزشک، مرطوب نگه داشتن هوای خونه و استفاده از حمام بخار مایعات می‌تواند این علائم را برطرف کند.

متورم شدن مویرگ‌ها و قرمزی چشم‌ها

معمولا قرمزی چشم‌ها بعد از تزریق بوتاکس، موقتی است جزو نشانه‌های اصلی حساسیت به بوتاکس نیست و اغلب موارد زمانی بروز پیدا می‌کند که ماده تزریق شده در اثر عدم مراقبت صحیح جابجا شده باشد، توسط فرد غیر متخصص بوتاکس تزریق شده باشد یا از مواد بی‌کیفیت برای تزریق استفاده شده باشد. در صورتی‌که این عارضه شدیدتر و ادامه‌دار بود، باید به پزشک مراجعه کنید. رعایت موارد زیر می تواند به بهبود آن کمک کند.

• استفاده از قطره‌های استریل چشمی
  • استفاده از قطره اشک مصنوعی
  • استراحت به اندازه کافی و عدم استفاده زیاد از گوشی و کامپیوتر
  • عدم لمس چشم با دست آلوده
آلرژی و حساسیت به بوتاکس
علائم حساسیت به بوتاکس درد، ورم و کبودی، علائم شبیه به آنفولانزا، حساسیت چشم، خارش پوست، جوش زدن پوست
دلیل خارش بعد از بوتاکس تحریک گیرنده‌های مولد خارش در اثر ورود سم به بدن ، حساسیت جزئی بدن به ماده بوتاکس
علت حساسیت چشم استفاده از بوتاکس بی‌کیفیت تزریق توسط پزشک کم‌تجربه و یا آرایشگر دستکاری محل تزریق و جابجایی بوتاکس
علت جوش زدن پیشانی گاهی در اثر حساسیت به ماده بوتاکس و گاهی در اثر خارش پوست رخ خواهد داد.

چه کسانی به بوتاکس حساسیت دارند؟

حساسیت‌های جزئی که بعد از بوتاکس ظاهر میشوند طبیعی هستند و اورژانسی نیستند. اما این نکته حائز اهمیت است که بوتاکس عوارض جانبی شدیدی هم به همراه دارد. اما جزء موارد نادر است و افراد خیلی کمی دچار عوارض بوتاکس میشوند. تنها 36نفر در سال‌های 1989 تا 2003 به سازمان غذا و دارو گزارش شده است که دچار عوارض تزریق بوتاکس شده‌اند. این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند. زمانی که هدف از تزریق بوتاکس جنبه‌های زیبایی باشد و نه درمان، دوز کمتری از دارو استفاده میشود و به نسبت استفاده از آن بابت جنبه درمانی، ایمنی بیشتری حاصل میشود که در منابع خارجی هم به آن اشاره شده است.

چگونه می توان حساسیت به بوتاکس را درمان کرد ؟

راه های درمان زیادی برای حساسیت های بعد از تزریق بوتاکس وجود دارد؛ اما قبل از درمان این حساسیت ها باید علت آن مشخص شود.

ابتدا باید اشاره کرد که بروز حساسیت مربوط به ساختار و آناتومی بدن هر فرد است که به گونه‌ای متفاوت ظاهر می‌شود.
در نتیجه نحوه تزریق بوتاکس نیز بسیار مهم است و منطقه تزریق باید به درستی انتخاب شود تا عارضه‌ای رخ ندهد. توصیه می‌شود برای تزریق بوتاکس به مکان‌های غیر بهداشتی و بدون مجوز نظیر سالن‌های زیبایی مراجعه نکنید چرا که آناتومی بدن هر فرد متفاوت است، کسی که بوتاکس را تزریق می‌کند باید از مهارت و تخصص کافی برخوردار باشد و در محل مناسب تزریق را انجام دهد تا عوارض رخ ندهد.

بعد از این نکته، معمولا رایج ترین دلیل ایجاد حساسیت بعد از تزریق بوتاکس، نوع ماده تزریقی است.
اگر پزشک تشخیص داد که ماده ای خاصی باعث ایجاد حساسیت شده است، به راحتی و با راهکارهای مختلف می تواند این نوع حساسیت را درمان کند.
همچنین بهترین کار این است که پزشک از ایجاد حساسیت پیشگیری کند.یعنی پزشک می تواند قبل از انجام تزریق بوتاکس حساسیت مراجعه کننده را به مواد رایجی که به جهت انجام تزریق بوتاکس استفاده می شود تست کند. به طور معمول پزشک مقدار کمی از ماده بوتاکس را به ناحیه ای از بدن مراجعه کننده که به طور معمول دست ها است، تزریق می کند.
انجام این کار معمولا توسط همه ی پزشکان انجام می شود تا نسبت به این موضوع آگاه شوند که فرد مراجعه کننده نسبت به این ماده حساسیت دارد و یا خیر.

از جمله بهترین راهکار به جهت جلوگیری از ایجاد حساسیت این است که ماده تزریقی که ایجاد حساسیت کرده را با ماده ای دیگر ترکیب کرد.به طور مثال ماده اسید هیالورونیک که در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند را با کمی کلرید سدیم بدون مواد نگه دارنده، ترکیب کند.
تشخیص اینکه کدام دارو برای چه نوع حساسیتی موثر است، به عهده پزشک می باشد. توصیه می کنیم که از مصرف سرخود داروهای درمان حساسیت خودداری کنید. چرا که ممکن است برخی از همین داروها نیز ایجاد حساسیت کنند. همچنین بهتر است بدانید استفاده از این داروهای تجویز شده توسط پزشک، به راحتی و به سرعت حساسیت ناشی از تزریق بوتاکس را درمان خواهد کرد.

آیا پیشگیری از حساسیت به بوتاکس امکان پذیر است؟

تا به الان هیچ موردی از واکنش‌های سیستمیک (در کل بدن) بعد از تزریق بوتاکس مشاهده نشده است و هیچ کس تا به حال در اثر آلرژی به بوتاکس فوت نکرده است. تست حساسیت به بوتاکس مهم‌ترین و بهترین راهکار برای بررسی حساسیت پوستی به بوتاکس قبل از تزریق است. این کار بسیار ساده باعث می‌شود که از بروز علائم آلرژیک به این داروی جادویی جلوگیری گردد. اگر فکر می‌کنید به تزریق بوتاکس واکنش آلرژیک نشان می‌دهید، بلافاصله باید با پزشک یا جراح خود تماس بگیرید و اگر تورم شدید صورت یا مشکل شدید در نفس کشیدن دارید، با اورژانس تماس بگیرید و تحت نظر بمانید تا زمانی که علائم از بین بروند.

آیا حساسیت به بوتاکس می تواند خطرناک باشد؟

اگر شما کاندید مناسبی برای انجام تزریق بوتاکس باشید، مسئله حساسیت به تزریق بوتاکس رخ نخواهد داد. اما اگر به توضیحات پزشک قبل از تزریق بوتاکس توجه نکرده و یا به مواد تشکیل دهنده بوتاکس حساسیت داشته باشید، می‌تواند مشکلات جدی برای شما بوجود آورد. پس حتی کوچک‌ترین عارضه‌ را پس از تزریق بوتاکس جدی گرفته و به پزشک مراجعه نمایید. اگر هر یک شرایط زیر را دارا می‌باشید نباید تزریق بوتاکس انجام دهید:

1. اگر به عفونت در منطقه هدف مبتلا هستید.
  2. اگر دارای عفونت مثانه بوده و یا قادر به ادرار کردن نمی‌باشید.
  3. در صورتی که به سندرم Lambert-Eaton مبتلا هستید.
  4. اگر به عوارض جانبی در تزریق قبلی دچار شده‌اید.
  5. افرادی که اختلال تنفسی مانند آسم یا آمفیزم دارند باید احتیاط کنند.
  6. مشکلات بلعیدن می‌تواند محدودیت جدی برای تزریق بوتاکس باشد.
  7. افراد مبتلا به ضعف عضلانی صورت نیز نباید این تزریق را انجام دهند.
  8. مشکلات خونریزی یک محدودیت جدی برای تزریق بوتاکس هستند.
  9. بیماری‌های قلبی را باید جدی گرفت و نباید تزریق بوتاکس را انجام داد.