درمانیریزش مو سکه ای

دلایل ریزش مو سکه ای چیست ؟

این بیماری بر اثر شرایطی موسوم به خود ایمنی ظاهر می شود. این شرایط وقتی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن سلول های خود را به عنوان یک ماده خارجی اشتباه می گیرد.

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا یک اختلال خود ایمنی است که بر اثر آن قسمتی از موهای سر و یا بدن دچار ریزش می‌شود. بسیاری این بیماری را ریزش موی سکه‌ای می‌نامند زیرا در بیشتر موارد مو‌ها به صورت لکه‌های گرد و به اندازه یک سکه ریزش می‌کند. ریزش موی سکه‌ای می‌تواند به اشکال مختلف بروز پیدا کند:

  • ریزش مو سکه ای منطقه‌ای: در این شکل از ریزش مو تنها قسمتی از مو‌های سر ریزش می‌کنند.
  • ریزش مو سکه ای توتالیس: هنگامی که ریزش مو سکه ای باعث ریزش تمام موهای سر می‌شود.
  • ریزش مو سکه ای یونیورسالیس: پزشکان با مشاهده ریزش مو در قسمت‌های مختلف بدن و در برخی موارد تغییر شکل ناخن‌ها اینگونه از ریزش مو سکه ای را شناسایی می‌کنند.
  • ریزش مو سکه ای دیفوس یا پراکنده: در این گونه از بیماری موها ریزش نمی‌کنند بلکه قطر موی سر و بدن به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  • ریزش موی افیازیس: این ریزش مو مانند انواع دیگر ریزش مو سکه ای بر اثر اختلالات خود ایمنی به وجود می‌آید اما ریزش موها به صورت نواری است نه به صورت گرد.

در مطالب پیش رو به دلایل، شیوه تشخیص و درمان ریزش مو سکه ای می‌پردازیم، پس اگر می‌خواهید در مورد این بیماری بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

دلیل ریزش مو سکه ای چیست؟

این بیماری بر اثر شرایطی موسوم به خود ایمنی ظاهر می شود. این شرایط وقتی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن سلول های خود را به عنوان یک ماده خارجی اشتباه می گیرد. سیستم ایمنی وظیفه محافظت بدن از انواع باکتری ها و ویروس ها را دارد. در این نوع ریزش مو سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند.

در این حالت فولیکول های مو کوچک شده و فعالیت آنها متوقف می شود. این وضعیت به ریزش مو منجر می گردد. به دلیل عدم اطلاع از اینکه چرا این مشکل به وجود می آید، درمان ریزش سکه ای به طور قطعی وجود ندارد. در این بیماری تارهای مو به طور دسته ای کنده شده و به دلیل توقف فعالیت فولیکول در این ناحیه، طاسی موضعی روی می دهد. محل طاسی یا کچلی به اندازه یک سکه نمایان می شود.

ریزش مو سکه ای در چه نواحی از بدن رخ می دهد؟

در نظر داشته باشید که این نوع از ریزش در نقاط مختلف پوست سر، موی سر ، ابرو، مژه و ریش و نقاط مختلف صورت بروز می یابد. این را در نظر بگیرید که کچلی سکه ای ممکن است در نقاط مختلف بدن به وجود آید. این عارضه می تواند به مرور زمان گسترش پیدا کرده و یا اینکه پس از یک دوره استراحت مجددا فعالیت خود را آغاز نماید.

تابحال روشی برای درمان ریزش مو سکه ای به طور قطعی شناخته نشده است. شرایط منجر به ریزش مو سکه ای می تواند منجر به ریزش کامل موها شود. در این بیماری حتی پس از ریزش مجدد مو در ناحیه مورد نظر، امکان ریزش مجدد موها وجود دارد. میزان ریزش و رویش مجدد مو در افراد مختلف متفاوت است.

درمان ریزش مو سکه ای چیست؟

برخی روش های درمانی وجود دارند که رویش مجدد موها را تسریع نموده و از ریزش مجدد مو در آینده جلوگیری نماید. همچنین برخی درمان های منحصر بفرد وجود دارد که به درمان ریزش مو کمک می نماید. روش های درمان ریزش مو سکه ای اعم از درمان های دارویی و درمان های خانگی ممکن است نتایج متفاوتی در افراد مختلف داشته باشد.

برخی از روش های درمان

  • مزوتراپی
    در مزوتراپی مقدار اندکی از مواد موجود در لایه درم پوست مستقیماً در پوست سر تزریق می‌شود، تا رویش مو در ناحیه طاسی و اطراف آن افزایش یابد. مزوتراپی امروزه در درمان سلولیت، کشیدن و سفت کردن پوست شل و افتاده، جوانسازی پوست، از بین بردن جای زخم و ریزش موی ناشی از عوامل مختلف از جمله طاسی سکه‌ای کاربرد دارد.
  • پی آر پی (PRP)
    برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. اکثر ما با خاصیت انعقادکنندگی پلاکت آشنایی داریم، اما عملکرد پلاکت‌ها بسیار فراتر از تشکیل لخته است. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کند و مانند بخشی ضروری از فرایند التیام بخشی زخم عمل می‌کند.

نکات مهم برای کمک به درمان و پیشگیری از برگشت بیماری:

برای پیشگیری، کمک به درمان و همچنین رویش مجدد موها بسیار مهم است که بیمار به میزان کافی ویتامین ها و مواد مغذی که دارای خاصیت آنتی اکسیدان می باشند مصرف نماید.

ویتامین های E, C، اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم کمک به کاهش التهاب و اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن می کنند. اغلب کسانی که به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند از کمبود این مواد مغذی رنج می برند.

ویتامین های  گروه ب(ب کمپلکس) بویژه ویتامین B12 و B1, B6, کمک به کاهش و کنترل استرس می کنند و ویتامین B5(اسید پانتوتنیک) و بیوتین کمک به رویش مجدد موها می نمایند.

برخی از تحقیقات نشان می دهند افراد مبتلا به بیماری های التهابی بیش از سایرین دچار کمبود ویتامین D می باشند، این ویتامین برای تنظیم هورمون ها، جذب کلسیم و همچنین فعالیت صحیح سیستم ایمنی مورد نیاز است

اگر علائم بروز بیماری ریزش مو سکه ای مانند تغییر در شکل و حالت ناخن‌ها یا نازکی بیش از حد موهای سر و بدن را در خود و یا دیگران مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا