آکادمیبینیجراحی بینی

عمل بینی استخوانی برای چه کسانی مناسب است ؟

عمل رینوپلاستی بینی استخوانی و عمل بینی استخوانی غضروفی به دو روش باز یا بسته انجام می شود. هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند.

قبل از توصیح در خصوص عمل بینی استخوانی بد نیست بدانید که در کل افراد در جامعه بینی ها را به دو دسته استخوانی و گوشتی تقسیم می کنند. بینی هایی که غضروف و استخوان محکمی داشته باشند در دسته بینی استخوانی قرار می گیرند. در بینی استخوانی معمولا یک برآمدگی یا غوز روی بینی وجود دارد. همچنین در این بینی ها معمولا پوست بینی نازک تر از بینی های گوشتی است. برخی بینی ها از ترکیب استخوان و غضروف تشکیل شده است که به آن ها بینی نیمه استخوانی یا غضروفی نیز گفته می شود.

نحوه انجام عمل بینی استخوانی

همانطور که گفته شد، عمل بینی استخوانی بر خلاف عمل بینی گوشتی، با هدف رفع و اصلاح ایرادات بینی مانند قوز، شکل بد استخوان و کاهش ارتفاع و بلندی  بینی انجام می شود. بینی استخوانی از پوستی نازک و انعطاف پذیر تشکیل شده است. بافت و غضروف این نوع بینی نسبت به بینی گوشتی محکم تر و سفت تر می باشد. از همین رو در جراحی بینی، پزشک به روش عمل بینی باز یا عمل بینی بسته از طریق برش های داخلی یا خارجی، سعی در رفع مشکلات و ایرادات بینی دارد.

استئوتومی بینی هدف اصلی جراح است، زیرا از این طریق می تواند وضعیت قرارگیری استخوان ها را بهتر تغییر دهد و به صاف شدن شکل بینی و رفع برآمدگی های داخلی یا خارجی آن کمک کند. همچنین از طریق تغییرات استئوتومی پزشک می تواند بینی را به شکل دلخواهی که فرد مد نظر دارد، تغییر دهد. از همین‌ رو عمل بینی استخوانی طبیعی، عروسکی یا بینی فانتزی و نیمه فانتزی ممکن است توسط فرد درخواست شود. فقط نباید فراموش کرد که عمل بینی استخوانی مردانه با عمل جراحی بینی استخوانی زنانه تفاوت دارد. در کل عمل بینی مردانه باشد یا خیر و  با هر هدفی که انجام شود نیاز به آمادگی قبل از عمل دارد.

جراحی بینی استخوانی

علل غوز و برآمدگی روی بینی

برآمدگی های روی بینی استخوانی می تواند به علل مختلفی به وجود بیاید که این علل در ادامه آمده است:

. عوامل ارثی

به صورت ژنتیکی و مادرزادی ممکن است بینی استخوانی و غضروفی به ارث برسد. در این موارد با رسیدن به سن بلوغ بزرگی بینی نمایان می شود.

. عوامل محیطی

بینی ممکن است به علت های مختلف و بر اثر ضربه دچار مشکل شود . عواملی مانند تصادف، ضربه در ورزش می تواند منجر به شکستگی بینی شود که در این موارد معمولا همراه با شکستگی، مشکلات تنفسی نیز برای فرد به وجود می آید.

اقدامات اساسی قبل از عمل بینی استخوانی

از جمله اقدامات اساسی که قبل از عمل بینی استخوانی باید انجام شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن تا دو هفته قبل از اقدام به جراحی
  • عدم مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات حداقل به مدت ۲ تا ۳ هفته قبل از جراحی
  • مشاوره و معاینه با پزشک مربوطه برای بررسی وضعیت پزشکی
  • انجام آزمایشات قبل از عمل بینی
  • استحمام کردن و ناشتا بودن حدود ۶ الی ۸ ساعت قبل از شروع جراحی

عمل بینی استخوانی با کدامیک از روش های جراحی باز و بسته انجام می شود؟

عمل رینوپلاستی بینی استخوانی و عمل بینی استخوانی غضروفی به دو روش باز یا بسته انجام می شود. هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند.

۱. عمل بینی استخوانی باز

در این روش جراح با ایجاد برش هایی روی بینی ایجاد می کند تا از این طریق به آناتومی بینی فرد برای اعمال تغییرات مورد نظر دسترسی راحت تری داشته باشد. این روش با بیهوشی عمومی همراه است.

۲. عمل بینی استخوانی بسته

این تکنیک جراحی بینی با کاهش مدت زمان عمل بسیاری از عوارض احتمالی جراحی به روش باز را ندارد. با استفاده از این تکنیک نیازی به ایجاد برش روی سطح بینی نیست، بلکه پزشک با استفاده از ابزار مخصوصی پوست بینی را بالا کشیده و در ناحیه کلوملا برشی ایجاد می‌ کند. با استفاده از این تکنیک می توان تغییرات جزئی را برای رفع نواقص و زیبا سازی بینی استخوانی اجرا نمود. برای تغییرات اساسی و کلی تر باید از روش جراحی باز بهره برد.

مهم است که با یک جراح پلاستیک صورت متخصص در زمینه جراحی بینی مشورت کنید. در طول مشاوره، جراح عکس قبل و بعد عمل بینی استخوانی را درخواست خواهد نمود. گاهی بیمار به آندوسکوپی سینوس نیز نیاز دارد.

جراحی بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی برای چه کسانی مناسب است؟

افراد به دلایل مختلفی تمایل به جراحی بینی دارند. برخی در تنفس از طریق بینی مشکل دارند. برخی دیگر آسیب تروماتیک به صورت داشته اند و مایلند عدم تقارن حاصل را اصلاح کنند. بسیاری از متقاضیان  رینوپلاستی فقط می خواهند با تغییر اندازه یا شکل بینی، ظاهر خود را بهبود بخشند تا هماهنگی بیشتری بین اجزای صورت خود ایجاد کنند. از همین رو عمل بینی استخوانی عروسکی، عمل بینی استخوانی نیمه فانتزی بسیار درخواست می شود. ابتدا باید بدانید عمل بینی در بارداری ممنوع است. پزشک برای اینکه بداند آیا فرد کاندیدای مناسبی برای عمل بینی استخوانی است یا نه موارد زیر را در نظر می گیرد:

  • نوع پوست
  • پیشینه قومیتی
  • سن عمل بینی (مگر اینکه مشکلات تنفسی شدید وجود داشته باشد، که پزشک شرایط عمل بینی از نظر سن را نادیده بگیرد)
  • سابقه جراحی یا ضربه قبلی
  • سابقه انسداد بینی یا مشکلات تنفسی

در کل اگر فرد شرایط جسمانی و روانی ایده‌آلی داشته باشد، می تواند برای جراحی بینی استخوانی اقدام نماید. البته باید انتظارات واقع بینانه ای از نتایج جراحی باشد. از همین رو پزشک از طریق مشاوره به بیان مواردی می پردازد تا فرد بهتر بتواند تشخیص دهد که آیا کاندیدای مناسبی برای جراحی است یا خیر. موضوعاتی که در جلسات مشاوره ممکن است مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:

  • چگونگی برش استخوان ها و غضروف بینی را برای تغییر شکل بینی
  • گزینه های بیهوشی عمل بینی
  • عوارض احتمالی

ویژگی های بهترین جراح بینی استخوانی

انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه اولین اقدام این است که شما قبل از عمل بینی استخوانی باید انجام دهید. جراحی که از دقت بالا برخوردار باشد کمتر دچار اشتباه خواهد شد در نتیجه بیمار نیازی به جراحی ترمیمی به دلیل اقدامات اشتباه پزشک نخواهد داشت. اما ویژگی های یک جراح خوب چیست؟

  • داشتن تخصص و تسلط به علم پزشکی
  • سابقه پزشکی خوب و مورد تایید
  • داشتن تخصص در زمینه جراحی پلاستیک مشاوره دلسوزانه و درست بیمار
  • داشتن وجدان و اخلاق حرفه‌ ای
  • اولویت قرار دادن سلامت بیماران
  • تسلط کافی و کامل بر جزئیات جراحی
  • داشتن صبر و حوصله برای پاسخگویی به سوالات مراجعه کنندگان

همه این موارد باعث خواهد شد تا بیمار با اطمینان خاطر از مهارت و تجربه پزشک، بدون استرس در اتاق عمل قرار گیرد.

لطفا جهت مشاوره و تعیین وقت، با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠٤٤٣٧٧٤ ٠٩١٢٠٤٤٣٧٧٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا