جوانسازیرفع جای جوش

آیا درمان جای جوش صورت با لیزر امکان پذیر است ؟

درمان جای جوش صورت با لیزر یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای درمان جای جوش است که نیازی به استراحت وبستری شدن ندارد و عمل ساده‌ای با ناراحتی بسیار خفیف است که معمولاً جای جوش را تا حد زیادی از بین می‌برد.

جای جوش مانند خود جوش صورت مخرب زیبایی فرد است و پوشاندن و مخفی کردن آن به همان اندازه دشوار است. گروه متخصصین پوست این کلینیک در زمینه درمان جای جوش از تجربه و دانش بالایی برخوردار هستند. درمان‌های خانگی رفع جای جوش صورت در اکثر موارد به تنهایی کافی نیستند و آرایش نیز نمی‌تواند جای جوش‌های عمیق و حفره حفره را بپوشاند. درمان و رفع جای جوش ارائه شده در این کلینیک تأثیر چشمگیری بر زندگی بسیاری از بیماران گذاشته است. هیچ دلیلی وجود ندارد که به علت جوش صورت جای جوش را روی صورت خود تحمل کنید و با عاملی به اجبار کنار بیابید که مانع درخشش شخصیت و زیبایی واقعی‌تان می‌شود و توجه دیگران را به نحوی ناخوشایند به خود جلب می‌کند.

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌ها شود. سراسر پوست شما توسط غدد چربی‌ساز که ماده‌ای به نام سبوم تولید می‌کنند، پوشیده شده است. سبوم یک ماده چرب است که بدن شما آن را به طور طبیعی برای نرم کردن مو و پوست تولید می‌کند. جوش‌ هورمونی هنگامی به وجود می‌آید که این غده‌ها چربی خیلی زیادی تولید می‌کنند و این چربی اضافی با سلول‌های مرده پوست ترکیب می‌شود و فولیکول‌های مو که به غدد چربی متصل هستند را مسدود و چرکین می‌کند. برای جلوگیری از ماندن جای آبله مرغان ، جای جوش و … باید از دستکاری و فشار دادن آنها خودداری نمایید.

جای جوش همواره به یک شکل نیست؛ جای جوش صورت گاهی به صورت ناحیه‌های بزرگ نسبتاً فشرده‌ نمود می‌یابد، حال آن که گاهی ظاهری نقطه‌ای شکل دارد و به صورت فرورفتگی‌های تیز و عمیق یا اصطلاحاً “چکشی” است. بعضی جای جوش‌ها عمیق هستند، حال آن که بعضی دیگر عمق کمتری دارند و سطحی هستند. جای جوش صورت گاهی اوقات ضخیم و برآمده است. گونه‌های مختلف جای جوش عمدتاً همزمان با یکدیگر وجود دارند. بنابراین جای تعجب نیست که هیچ درمانی را نمی‌توان به عنوان “بهترین” روش ازبین بردن جای جوش صورت و بدن نام برد. روش ترکیبی درمان جای جوش با لیزر و تزریق غالباً بهترین نتیجه را به دست می‌دهد و لیزر جای جوش طرفداران زیادی دارد. همچنین سایر روش های زیبایی پوست و مو از جمله : لیزر موهای زائد ، میکرو درم ، هیدرودرم، لایه برداری و پیلینگ صورت ، رفع چین و چروک صورت و جای خط خنده و اخم با تزریق بوتاکس ، درمان قطعی تعریق زیاد بدن ، لیفت گردن، ابرو و پیشانی، کاشت ریش و سبیل، ابرو و لیپوماتیک در این کلینیک انجام می شود. همچنین در این کلینک درمان های دیگری همچون لیزر مو و کاشت ابرو انجام می‌شود.

درمان

ابتدا در مورد علت جوش و روش درمانی مورد استفاده برای درمان جای جوش صورت و مراحل آن توضیح داده شود:

  • مرحله اول: سابسیژن

در عمل سابسیژن، سوزنی با لبه تیز برای بریدن اتصال‌های جای جوش ایجاد کننده فرو رفتگی در سطح پوست وارد پوست می‌شود.

در این روش درمان آکنه و از بین بردن جای جوش از سوزن نوکور با گیج ۱۸ استفاده می‌شود. سوزن نوکور، سوزن خاصی است که نوک باریک و لبه تیز دارد و به کمک آن، لایه دوم پوست (درمیس) بریده می‌شود. پس از تعیین نوع درمان رفع جای آکنه ، این ناحیه علامت‌گذاری می‌شود و با کرم بی‌حس کننده موضعی و تزریق لیدوکائین موضعی بی‌حس می‌شود. سوزن نوکور با زاویه ۸۰ درجه وارد پوست می‌شود و با حرکت ضربه‌ای به جلو و عقب و با حرکت “برف پاک‌کنی” به چپ و راست جای جوش‌های لایه میانی پوست که سطح پوست را به پایین می‌کشد بریده می‌شود.

سابسیژن ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد، اما نهایت تلاش به کار برده می‌شود تا ناحیه مورد نظر پیش از ورود سوزن بی‌حس شود. اکثر بیماران به جز درد سوزن بی‌حسی هیچ چیز دیگری احساس نمی‌کنند.

سابسیژن عوارض جانبی بسیار کمی دارد. بیمار گاهی پس از سابسیژن با کبودشدگی و درد مواجه می‌شود و در صورت شکافته شدن رگ نیز خون زیر پوست جمع و لخته (تشکیل هماتوم) می‌شود، که البته شبیه کبودشدگی است و تنها تفاوت‌شان طولانی‌تر شدن زمان رفع هماتوم است. خطر بروز عفونت یا درد مزمن نیز بسیار پایین است.

  • مرحله دوم: پیلینگ یا لایه‌برداری پوست با تری کلرو استیک اسید(TCA)و۹۰%

لایه‌بردارهای شیمیایی برای از بین بردن جای جوش و ناراحتی‌های پوستی متعدد دیگری مانند پیگمنتیشن، چروک و لکه و رفع سیاهی زیر بغل مفید هستند. لایه‌بردار شیمیایی جای جوش لایه‌های بیرونی پوست مرده را پوسته پوسته می‌کند تا پوست جدید سالمی با رنگ بهتر آشکار شود.

از لایه‌بردارهای شیمیایی برای رفع جای جوش صورت و همچنین برای درمان نقطه‌ای جای جوش روی قفسه سینه، گردن یا پشت بدن استفاده می‌شود.

مزیت اصلی بهره‌گیری از لایه‌بردار شیمیایی این است که علاوه بر رفع اسکار جوش، منافذ بسته کاهش می‌یابند، نقاط پیگمنتیشن مقاوم محو می‌شوند و بافت پوست بهبود می‌یابد. به علاوه لایه‌برداری شیمیایی به اندازه روش‌های درمانی دیگری مانند لیزر دردناک نیست.‌ لیزر تیرگی کشاله ران برای روشن کردن پوست تیره غدد چربی و زیر بازو استفاده می شود. این لیزرها رنگ دانه ها را هدف قرار می دهند و پوست را روشن تر می کنند. با این حال، قبل از رسیدن به نتایج مورد نظر، بین سه تا چند جلسه درمانی نیاز است.

چند لایه‌بردار شیمیایی برای درمان جای جوش در دسترس‌اند که از نظر قیمت، مواد اولیه به کار برده شده و شدت درمان متفاوت‌اند. لایه‌بردار بتا هیدروکسی اسید (BHA)، جسنر، آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، فنول و TCA از لایه‌بردارهای شیمیایی رایج محسوب می‌شوند. فنول و TCA مؤثرترین لایه‌بردار جهت رفع جای جوش به شمار می‌روند، اما حتماً باید تحت نظارت پزشک مجرب به کار برده شوند.

ناحیه مورد نظر پیش از استفاده از فنول و TCA کاملاً پاک می‌شود؛ جلسه درمانی TCA حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

پزشک معمولاً توصیه می‌کند تا به منظور حصول بهترین نتیجه دو جلسه لایه‌بردای با TCA انجام شود.

بیماران پس از هر جلسه درمانی استفاده از لایه‌بردار AHA معمولاً با عوارض جانبی‌ای مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست مواجه می‌شوند، اما این عوارض جوانبی معمولاً ملایم‌اند و مانعی بر سر راه انجام فعالیت‌های معمول روزانه به شمار نمی‌روند. نتایج بلندمدت درمان با لایه‌بردار شیمیایی معمولاً مناسب هستند؛ پوست صاف‌تر می شود و کاهش یا رفع جای جوش، آکنه و لک از نتایج بلندمدت استفاده از لایه‌بردار TCA محسوب می‌شوند.

  • مرحله سوم درمان: لیزر فراکشنال (فرکشنال)

درمان با لیزر فرکشنال یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای درمان جای جوش است که نیازی به استراحت وبستری شدن ندارد و عمل ساده‌ای با ناراحتی بسیار خفیف است که معمولاً جای جوش را تا حد زیادی از بین می‌برد.

علاوه بر درمان جای آکنه و جوش از لیزر برای کاهش چروک و خطوط ظریف روی پوست و رفع سیاهی زیر بغل استفاده می‌شود. این روش معمولاً برای تمام پوست‌ها مناسب است. در درمان با لیزر از پالسی با نور شدید استفاده می‌شود که می‌تواند به لایه به لایه پوست نفوذ کند. نور لیزر تولید کلاژن و تجدید سلولی را به طور همزمان تحریک می‌کند و پوست را سفت می‌کند. سپس لایه آسیب دیده پوست برداشته می‌شود تا به این وسیله لایه‌های سالم زیرین پدیدار شوند.

این درمان جای جوش صورت ، بسته به اندازه ناحیه تحت درمان، نهایتا یک ساعت طول می‌کشد. بیمار، برخلاف عمل‌های جراحی، می‌تواند فوراً فعالیت‌های معمول را پس از لیزر درمانی دنبال کند. هنگام آماده‌سازی، صورت بیمار کاملاً تمیز می‌شود و پیش از شروع درمان به بیمار محافظ چشم داده می‌شود.

این عمل معمولاً با بی‌حسی موضعی (تزریق داروی بی‌حسی در محل تحت درمان) انجام می‌شود. پزشک متخصص پوست پس از تأثیرگذاری داروی بی‌حسی از لیزر مخصوص برای بازسازی پوست استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از پرتو کنترل شده نور لیزر، لایه‌های بیرونی پوست تبخیر می‌شوند و در نتیجه پوست صاف‌تر و جوان‌تر زیرین آشکار می‌شود. همان‌طور که لایه‌های قدیمی پوست برداشته می‌شوند، رشد سلول‌های جدید تحریک می‌شود. عمل بازسازی پوست با لیزر فراکشنال معمولاً ۳۰ تا ۴۵ دققیه طول می‌کشد. پزشک به بیمار کمک می‌کند تا به خوبی برای این عمل آماده شود و به این ترتیب بهترین نتیجه ممکن در درمان جای جوش به دست آید.تعدا جلسات مورد نیاز برای لیزر درمانی رفع جای زخم سه تا چهار جلسه می باشد .

ضمن اینکه مراکز درمانی با خرید دستگاه لیزر پوست متنوع به‌ صورت سفارشی، بسته به محل و جنس و ظاهر پوست و مو آن ناحیه، لیزر مناسب را انتخاب می‌کنند که با پوست و موی آن ناحیه سازگار باشد و بتوان  به بهترین نتایج ممکن رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا