پی آر پیجوانسازی

پی آر پی مو چیست و چه نقشی در تقویت مو دارد ؟

یکی از روش‌های درمان ریزش موی بانوان و آقایان و طاسی سکه‌ای یا آندروژنیک تزریق پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت) در پوست سر است.

یکی از روش‌های درمان ریزش موی بانوان و آقایان و طاسی سکه‌ای یا آندروژنیک تزریق پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت) در پوست سر است. در اثر تزریق PRP موهای کم‌پشت به تدریج پرپشت می‌شود. بیمارانی که کاملاً طاس نشده‌اند و از کم‌پشت شدن موهای خود در بعضی قسمت‌ها ناراحت هستند، بهترین متقاضیان ترمیم مو به روش PRP محسوب می‌شوند. در درمان کاشت مو محلول به روش PRP در هر دو ناحیه دریافت کننده و اهدا کننده تزریق یا بر روی آن اسپری می‌شود تا در ناحیه دریافت کننده التیام پیوندهای کاشته شده را تحریک کند و در ناحیه اهدا کننده روند التیام زخم ایجاد شده را تسریع کند و احتمال باقی ماندن جای زخم را به حداقل برساند.

آیا پی آر پی برای درمان ریزش مو موثر است؟

با اینکه دلیل علمی ۱۰۰ درصدی برای تاثیر PRP مو وجود ندارد، اما شواهد نشان می‌دهد که PRP می‌تواند ریزش مو را درمان کند و باعث تحریک رشد طبیعی موها شود. در سال ۲۰۱۹ تحقیقات زیادی برای پاسخ به این سوال که آیا PRP مو باعث درمان ریزش موها می‌شود یا خیر صورت گرفت. نتیجه یکی از مطالعات سیستماتیک که روی ۲۶۲ نفر با بیماری آلوپسی آندروژنتیک انجام شد، نشان داد که تزریق پی آر پی، ریزش موها را کاهش داده و باعث افزایش قطر و تراکم موها شده است.

همچنین در همین سال تیم دیگری روی ۴۶۰ نفر مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره‌آتا آزمایش انجام دادند. در نهایت بیشتر مطالعات از درمان موثر پی آر پی مو که رشد مجدد موها را به دنبال داشته است، صحبت کرده‌اند. نتیجه این آزمایش‌ها در مقالاتی در مجله PubMed به ثبت رسیده است.

کاندیدای مناسب ترمیم مو به روش PRP فردی است که:

موهایش به طور طبیعی رو به کم پشت شدن گذاشته است.
بعضی از فولیکول‌های فعال موهایی با کیفیت مطلوب تولید نمی‌کند.
از وضعیت سلامت پایداری برخوردار است.
این روش هم برای بانوان و هم برای آقایان مناسب است.
به خوبی از مزایای درمان آگاهی دارد.
انتظاری واقع‌بینانه از نتایج درمان دارد.
از این گذشته افرادی که فولیکول‌های موی غیرفعال دارند نیز برای درمان پی آر پی مناسب‌اند، چون PRP این فولیکول‌ها را نیز به مرور زمان فعال می‌کند.

پی آر پی برای تقویت مو چقدر موثر است؟

پلاکت‌ها یکی از چهار جز اصلی خون هستند که به رشد و بازسازی سلول کمک می‌کنند. پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت همان‌طور که از اسمش پیداست، حدود پنج برابر بیشتر از خون معمولی، پلاکت دارد. این غلظت از پلاکت‌ها فاکتورهای رشد بیشتری به همراه دارند. بنابراین به‌سرعت می‌توانند ناحیه تحت درمان را بهبود دهند و به رشد مجدد بافت کمک کنند.

مو هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع شواهد و مطالعات نشان داده است که پی آر پی مو علاوه بر کمک به جلوگیری از ریزش مو، می‌تواند رشد و تقویت موها را هم به همراه داشته باشد. از همین رو در بسیاری از موارد، بعد از کاشت مو و برای تقویت موهای کاشته‌شده، پزشک تزریقPRP مو را پیشنهاد می‌دهد.

ساز و کار تاثیرگذاری پی آر پی

PRP برای تحریک رشد فولیکول‌ها به کار برده می‌شود تا کم پشت شدن موها در اثر ریزش موی سکه‌ای را جبران کند. انتظار می‌رود که تزریق گلبول‌های سفید و پلاکت مکانیسم التیام‌بخشی طبیعی بدن را تقویت کند. همچنین دانشمندان معتقداند که  PRP سلول‌های بنیادی (درمال پاپیلا) مربوط به فولیکول‌های به تازگی کاشته شده را نیز تحریک می‌کند. از طرفی برخی پزشکان معتقداند که بدن در طول درمان کاشت مو خود عامل‌های رشد زیست فعالی را تولید می‌کند که به التیام زخم و رشد موها کمک می‌کند و به این ترتیب استفاده از PRP هیچ مزیتی در کاشت مو ندارد.

مراقبت های بعد از پی آر پی مو چگونه است؟

برای اطمینان از نتیجه مطلوب باید بعد از درمان هم مراقبت‌های لازم را انجام دهید. عدم مراقبت کافی از موها نتیجه نهایی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهند. از جمله مراقبت‌های لازم بعد ازPRP مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تا ۴۸ ساعت بعد از عمل در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
اگر نمی‌توانید در خانه بمانید، حتما از کلاه استفاده کنید.
بعد از دو روز برای محافظت از پوست سر خود از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
شستشوی سر و صورت به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.
تا دو هفته بعد از عمل از مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و پاراستامول خودداری کنید.
از مصرف ویتامین E، سیر و سایر رقیق‌کننده‌های خونی در روزهای ابتدایی بپرهیزید.
تا چند روز بعد از عمل از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا