جوانسازیمزوتراپی

مزوتراپی چیست؟ همه چیز درباره مزوتراپی

ریزش مو، بروز خطوط ریز،‌ چین‌وچروک‌ها و چربی‌های اضافی در صورت و بدن از جمله نشانه‌هایی است که افراد با گذر زمان با آن روبه‌رو می‌شوند. از گذشته تاکنون افراد برای مقابله با این تغییرات از انواع روش‌های درمانی خانگی و کلینیکال استفاده کرده‌اند. با پیشرفت علم متخصصان متوجه شدند که اگر مواد موردنیاز پوست تامین شود، بروز این علائم کاهش پیدا کرده و نشانه‌های پیری از بین می‌رود. یکی از روش‌هایی که می‌تواند مواد مغذی به لایه میانی پوست برساند، مزوتراپی است. اما مزوتراپی چیست؟ آیا درمان ریزش مو با مزوتراپی امکان‌پذیر است؟ در این مقاله به بررسی انواع مزوتراپی و مزایا، عوارض و هزینه‌های آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مزوتراپی چیست؟

برای پاسخ به سوال مزوتراپی چیست، باید بگوییم مزوتراپی یک روش کم‌تهاجمی است که در آن از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوانسازی و سفت شدن پوست و همچنین از بین بردن چربی‌های اضافی استفاده می‌شود.

این مواد به لایه مزودرم پوست تزریق شده و تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند. کلاژن و الاستین هر دو برای انعطاف‌پذیری طبیعی پوست مفید و ضروری هستند. هر تزریق در مزوتراپی با توجه به نوع آسیب می‌تواند در عمق‌های مختلف پوستی (از ۱ تا ۴ میلی‌متر داخل پوست) با حجم لازم انجام شود.

بر اساس مقاله‌ای در ژورنال Hindawi، مزوتراپی می‌تواند با سایر درمان‌های دارویی و غیردارویی هم‌افزایی داشته و نتایج چشمگیری به ارمغان آورد. هرچند آزمایش‌های بالینی چندانی برای کاربردهای مزوتراپی انجام نشده است، اما مطالعات و تجربیات زیادی موفقیت‌آمیز بودن این روش را تایید کرده‌اند.

انواع مزوتراپی کدامند؟

ایده اصلی مزوتراپی این است که گردش خون را در ناحیه آسیب‌دیده بیشتر کرده و التهاب را از بین ببرد. در مزوتراپی فرمول استانداردی برای مواد تزریقی وجود ندارد. از همین رو، پزشکان از راه‌حل‌های مختلف برای بهبود آسیب‌ها در قسمت‌های مختلف صورت و بدن استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین انواع مزوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزوتراپی مو

درمان ریزش مو با مزوتراپی یکی از روش‌هایی است که امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده و معمولا نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه دارد. این روش همچنین مکمل خوبی برای تقویت موها پس از کاشت مو است. در مزوتراپی مو، مواد موردنیاز مانند داروها، تنظیم‌کننده‌های هورمونی، اسیدهای آمینه، بازکننده عروق و… رشد مو را تحریک کرده و جلوی ریزش مو و طاسی را می‌گیرند.

مزوتراپی صورت

مزوتراپی صورت از دیگر انواع مزوتراپی است که در آن مواد مغذی با استفاده از سوزن‌های ظریف به لایه میانی پوست صورت تزریق می‌شود. تزریق محلول‌های مولتی‌ویتامین و عصاره‌های گیاهی طبیعی در این روش، جوانسازی پوست را به همراه دارند و علائم پیری پوست را بهبود می‌بخشند.

کاربردهای مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی از گذشته‌های دور برای درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌شده است. در حال حاضر،‌ از انواع مزوتراپی برای درمان‌های زیبایی و رفع مشکلات و آسیب‌های پوست و مو استفاده می‌شود. کاربردهای مزوتراپی عبارت‌اند از:

درمان لک و اسکار

جای جوش، اسکار و لک‌های پوستی مانند لکه‌های قهوه‌ای روش پوست با کمک مزوتراپی قابل‌درمان هستند. تزریق مواد موردنیاز پوست به لایه میانی آن به بازسازی سلول‌ها و رشد آن‌ها کمک کرده و لک‌ها و سایر ضایعات پوستی را از بین می‌برد.

درمان ریزش مو

مدت زیادی است که در پزشکی از مزوتراپی برای درمان ریزش مو استفاده می‌کنند. این روش می‌تواند درمان مناسبی برای طاسی سر باشد. مواد تزریق‌شده در مزوتراپی باعث تحریک رشد مو می‌شوند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. این مواد سلول‌ها را بازسازی کرده و به محکم شدن فولیکول‌های مو و همچنین رشد آن‌ها کمک می‌کند.

تقویت مو

برای تقویت موها و رشد مجدد آن‌ها بعد از کاشت مو از مزوتراپی استفاده می‌شود. مزوتراپی تقویت و تسریع رشد فولیکول‌های جدید مو را به همراه دارد. با این حال، این روش به‌عنوان یک درمان مستقل بدون انجام کاشت مو هم به کار می‌رود.

درمان سلولیت

از مزوتراپی برای رفع سلولیت هم استفاده می‌شود. با کمک این روش ابتدا چربی‌های ناحیه سلولیت کاهش پیدا کرده و سپس مواد تزریقی باعث افزایش گردش خون در آن ناحیه می‌شوند. درمان مزوتراپی با ترمیم بافت ناحیه آسیب‌دیده، پوستی صاف و شفاف به وجود می‌آورد. مزوتراپی علاوه بر از بین بردن سلول‌های چربی، توانایی ذخیره چربی در سلول‌ها را هم متوقف می‌کند.

جوانسازی پوست

با گذشت زمان، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و خسته و چروکیده به نظر می‌رسد. مزوتراپی یک روش مدرن برای جوانسازی پوست محسوب می‌شود. بعد از مزوتراپی پوستی شفاف و شاداب خواهید داشت. چراکه این روش باعث تولید کلاژن و الاستین شده و چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز را کاهش می‌دهد. علاوه بر پوست صورت،‌ از مزوتراپی می‌توان برای جوانسازی پوست گردن، بازوها و دست‌ها هم استفاده کرد.

مزایای مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی می‌تواند بلافاصله پوست لکه‌دار، خسته و پر از چین‌وچروک‌های سطحی را بهبود بخشد و به گردش خون کافی در پوست کمک کند. از این روش درمانی می‌توانید برای درمان انواع آسیب‌های پوستی مانند مشکلات رنگ‌دانه‌ای، اسکار، آکنه و… استفاده شود. همچنین از مزوتراپی می‌توانید برای ماندگاری بیشتر نتیجه درمان‌هایی مانند بوتاکس یا تزریق ژل استفاده کنید. از دیگر مزایای مزوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست شما غلظت بالایی از ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی را دریافت می‌کند.
  • می‌تواند جایگزین مناسبی برای جراحی‌های گران‌قیمت و تهاجمی باشد.
  • نیاز پوست به مواد مواد تقویتی را برطرف می‌کند.
  • بلافاصله بعد از جلسه اول نتایج قابل توجهی را می‌توانید مشاهده کنید.
  • با از بین بردن لکه‌های پیری و رنگ‌دانه‌ها، پوست شما را روشن و درخشان می‌کند.
  • رطوبت پوست را افزایش داده و آن را سالم و سفت نشان می‌دهد.

عوارض مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی مانند هر روش زیبایی کلینیکال دیگری ممکن است عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد. این عوارض هرچند نادر هستند، اما دانستن آن‌ها قبل از انجام این روش برایتان ضروری است. از جمله عوارض مزوتراپی عبارت‌اند از:

  • درد
  • حساسیت
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی
  • کبودی
  • برجستگی در ناحیه تزریق
  • لکه‌های تیره پوست
  • عفونت
  • جای زخم

آیا مزوتراپی درد دارد؟

مزوتراپی با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف انجام می‌شود. همچنین پزشک قبل از تزریق، ناحیه تحت درمان را با استفاده از کرم‌های موضعی، بی‌حس می‌کند. بنابراین در این شرایط درد و ناراحتی حین تزریق به حداقل ممکن می‌رسد. به همین دلیل است که بسیاری از بیماران هیچ‌گونه ناراحتی یا دردی را حین تزریق گزارش نداده‌اند.

برای رسیدن به نتیجه چند جلسه مزوتراپی نیاز است؟

برای رسیدن به نتیجه مطلوب احتمالا به چندین جلسه مزوتراپی نیاز خواهید داشت. بسته به میزان آسیب‌ها و سطح انتظار شما از درمان مزوتراپی، ممکن است لازم باشد ۳ تا ۱۵ بار به پزشک مراجعه کنید.

تعداد جلسات و فاصله بین آن‌ها با صلاح‌دید پزشک و با توجه به نوع پوست شما تعیین می‌شود. ممکن است در ابتدا هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار نیاز به تزریق داشته باشید. سپس در صورت شروع بهبود پوست، درمان‌ها به‌صورت هر دو هفته یک بار یا حتی یک بار در ماه انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا