جوانسازیهایفوتراپی

تزریق بوتاکس بهتر است یا هایفوتراپی؟

روش هایفو یک روش غیرتهاجمی است. برای استفاده از آن نیازی به انجام عمل‌های جراحی یا استفاده از مواد بی‌حس‌کننده وجود نداشته و بنابراین خطر و عوارض بسیار کمی دارد.

از آنجایی که هایفو روش بسیار جدیدی است، هنوز معایب آن به طور دقیق مشخص نشده است. در حال حاضر بسیاری از پزشکان معتقدند که نمی‌توان عیب خاصی را برای این شیوه بیان کرد. البته بعضی از عوارض این روش به عنوان معایب آن یاد می‌کنند. عوارضی مانند ایجاد التهاب، قرمزی و تورم در پوست که پس از چند ساعت برطرف می‌شوند از معایبی است که این افراد به آن اشاره می‌کنند.

با این حال باید گفت که هایفو یا High-Intensity Focused Ultrasound یکی از جدیدترین شیوه‌های رفع چین و چروک است که با استفاده از امواج فراصوت پرتوان به جنگ آن‌ها می‌رود. این شیوه با کشیدن و سفت کردن بافت‌های پوست باعث جلوگیری از شل شدگی یا افتادگی آن‌ها شده و از بروز نشانه‌های پیری جلوگیری می‌کند.

منظور از تزریق بوتاکس تزریق ماده به دست آمده از ماده بوتولینوم است که علاوه بر کاربردهایی که در زیبایی دارد دارای خواص درمانی متعددی نیز هست. به طور کلی برای جوانسازی پوست با استفاده از تزریق بوتاکس به کمک سوزن بسیار ظریفی بوتاکس را به داخل پوست شما تزریق کرده و ماده اصلی آن با فلج کردن یا ضعیف کردن عضلات مانع بروز چین و چروک می‌شود.

آشنایی با مزیت‌ها و معایب هایفوتراپی

استفاده از هایفو برای جوان‌سازی پوست دارای مزیت‌های زیر است :

روش هایفو یک روش غیرتهاجمی است. برای استفاده از آن نیازی به انجام عمل‌های جراحی یا استفاده از مواد بی‌حس‌کننده وجود نداشته و بنابراین خطر و عوارض بسیار کمی دارد.
اثرات جوان‌سازی این روش تا مدت‌ها با شما همراه خواهد بود و نیازی به مراجعه مداوم برای تمدید آن نخواهید داشت.
بلافاصله پس از اتمام عمل می‌توانید نتایج شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید. البته نتیجه اصلی ۳ ماه پس از عمل خود را نشان خواهد داد.
حال مراجعه‌کننده پس از استفاده از روش هایفو کاملا معمولی بوده و نیازی به مراقبت‌های خاص یا بستری وجود ندارد.
هر فردی با هر نوع پوستی (چرب، خشک، مختلط، حساس یا آسیب دیده) می‌تواند از هایفو استفاده کند.
استفاده از هایفو محدودیت سنی ندارد.
از آنجایی که هایفو روش بسیار جدیدی است، هنوز معایب آن به طور دقیق مشخص نشده است. در حال حاضر بسیاری از پزشکان معتقدند که نمی‌توان عیب خاصی را برای این شیوه بیان کرد. البته بعضی از عوارض این روش به عنوان معایب آن یاد می‌کنند. عوارضی مانند ایجاد التهاب، قرمزی و تورم در پوست که پس از چند ساعت برطرف می‌شوند از معایبی است که این افراد به آن اشاره می‌کنند.

مزیت‌ها و معایب تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس علاوه بر کاربردهای زیبایی دارای خواص درمانی نیز هست. به عنوان مثال برای درمان سردردهای میگرنی یا مشکلات پروستات در مردان از این شیوه استفاده می‌شود.
این روش نیز یک روش کم تهاجم است و آسیبی به بافت پوست نمی‌زند.
تزریق بوتاکس با درد خیلی کمی همراه است. بنابراین حتی افرادی که ترس از تزریق دارند به راحتی از شیوه استقبال می‌کنند.
برای تزریق بوتاکس نیازی به بی‌حسی یا عمل جراحی نیست و ظرف چند دقیقه تزریق به پایان می‌رسد.
تزریق بوتاکس هیچ محدودیت سنی ندارد و هر فردی با هر سنی می‌تواند آن را انجام دهد.
برخلاف هایفو از آن جایی که تزریق بوتاکس روشی شناخته شده تر است، می‌توان به طور دقیق معایب آن را برشمرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین این عیب‌ها را آورده‌ایم.

به دلیل استفاده از ماده بوتولینم در بوتاکس ممکن است افرادی که نسبت به سم بوتولیسم حساس هستند، به آن واکنش نشان دهند.
استفاده از سرنگ برای تزریق بوتاکس باعث می‌شود این روش کمی ترسناک‌تر از آنچه واقعا هست به نظر بیاید. به همین دلیل افرادی که ترس از آمپول دارند معمولا به سراغ شیوه‌های دیگر می‌روند.
نتایج تزریق بوتاکس در دراز مدت ظاهر می‌شود و ممکن است تا دو سه هفته پس از تزریق هنوز چهره شما حالت طبیعی به خود نگرفته باشد.
به دلیل آنکه بوتاکس با فلج کردن عضلات جلوی بروز چین و چروک را می‌گیرد، ممکن است خندیدن یا اخم کردن تا چند ماه برایتان مشکل باشد. اما جای نگرانی نیست. چرا که بعد از چند ماه این مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.
میزان ماندگاری بوتاکس از ۳ تا ۷ ماه متفاوت است. به همین دلیل موجب نارضایتی در برخی افراد می شود.
از آنجایی که بوتاکس یک دارو است، ممکن است استفاده از آن باعث ایجاد تداخل دارویی در افراد خاص شود. پس پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مقایسه عوارض بوتاکس و هایفوتراپی

بدون شک مراجعه به مراکز نامعتبر و افراد غیرمتخصص برای هایفو یا تزریق بوتاکس می‌تواند عوارض متعدد و بعضا جبران‌ناپذیری برای شما ایجاد کند. اگر به مرکزی معتبر با پزشک متخصص برای هایفو مراجعه کردید، عوارض آن پس از چند ساعت یا نهایتا چند روز برطرف شده و پس از آن تنها از زیبایی خود لذت خواهید برد. معمول‌ترین عوارض این روش ایجاد درد در ناحیه تابش، التهاب و قرمزی پوست، خارش یا تورم ناحیه تابش یا بی‌حسی و گزگز این ناحیه می‌شود. در برخی موارد ممکن است تحریک ملانین در اثر تابش فراصوت باعث تغییر رنگ ناحیه تحت درمان شده و تا مدتی طولانی با شما همراه باشد.

پس از تزریق بوتاکس نیز با عوارض کوتاه مدتی نظیر ایجاد قرمزی، التهاب، خارش و زخم‌های ریز در نواحی تزریق، سردرد و سرگیجه، حالت تهوع، حساسیت و کبودی اشاره کرد. اگر برای تزریق بوتاکس نیز به مراکز معتبر مراجعه کرده باشید، عارضه بلند مدتی را مشاهده نخواهید کرد. در غیر این صورت ممکن است تزریق بوتاکس سبب فلج کامل عضلات، مشکلات پوستی، دردهای مزمن یا افتادگی شدید در ناحیه تزریق شود.

از آنجایی که هایفو از اشعه کم خطر فراصوت برای درمان استفاده می‌کند در صورت استفاده از آن فرد مراجعه‌کننده حساسیت یا مشکلی پیدا نمی‌کند. در مقابل افرادی که تزریق بوتاکس انجام می‌دهند باید کمی نگران حساسیت‌های ایجاد شده باشند. به طور کلی تزریق بوتاکس در افرادی که به آن واکنش نشان می‌دهند یا در حال مصرف داروهای خاصی هستند حساسیت ایجاد می‌کند. البته برخی افراد بدون داشتن هیچ‌یک از این مشکلات به بوتاکس حساسیت نشان می‌دهند که این مورد بدون داشتن تجربه قبلی قابل تشخیص نیست.

مقایسه مدت زمان انجام عمل

هیچ یک از این دو شیوه نیازی به عمل جراحی، بی‌حسی یا بیهوشی ندارد و بنابراین در مدت کوتاهی انجام می‌شوند. طول مدت عمل در هریک از این شیوه‌ها معمولا وابسته به عمق چین و چروک در پوست شما و تعداد نواحی تحت درمان دارد. اما پزشکان معمولا در هر جلسه تنها اقدام به درمان یک بخش می‌کنند تا هم اثرگذاری روش بهتر شود و هم زمان انجام عمل طولانی نشود.

زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و خود ایمنی مجاز به استفاده از هیچ یک از دو روش هایفو یا بوتاکس نیستند. پزشکان توصیه می‌کنند که تا ۲ هفته پس از تزریق بوتاکس بهتر است از هایفو استفاده نشود.

لیست موارد منع مصرف تزریق بوتاکس کمی طولانی‌تر است. چرا که بوتاکس یک دارو است نه یک ماده زیبا کننده. به طور کلی افرادی که داروهای خاصی نظیر داروهای شیمی درمانی، ضد انعقاد و… را مصرف می‌کنند، به ترکیبات بوتاکس حساسیت دارند، دچار ضعف عضلانی هستند، در نواحی تزریق مشکلاتی نظیر جوش‌های فراوان یا تب‌ال دارند و در روزهای پیش از تزریق از مواد غذایی شل کننده خون استفاده کرده‌اند، نباید تزریق بوتاکس را انجام دهند.

حرف آخر :

استفاده از هریک از این شیوه‌های برای افراد خاصی مفید است و به طور قطع نمی‌توان گفت که کدام‌یک روش بهتری است. با این حال بررسی‌های نشان داده است که در حالت عمومی هایفو نتایج بهتری نسبت به بوتاکس داشته و کم‌خطرتر است. به طور کلی برای افرادی که دچار افتادگی‌های شدید در نواحی مختلف صورت هستند، پوستشان شل شده است، چین و چروک‌های بسیار عمیقی دارند و مدت زیادی در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار گرفته‌اند، استفاده از هایفو بسیار موثرتر است. همچنین برای افراد جوانی که به فکر علاج چین و چروک پیش از وقوع هستند، هایفو روش مناسب‌تری است.

تزریق بوتاکس معمولا برای درمان و از بین بردن چین و چروک‌های ریز و نه چندان عمیق، افتادگی‌های جزئی در نواحی پلک و لب‌ها، خطوط لبخند، پیشانی و اخم و برجسته کردن برخی نواحی صورت استفاده می‌شود. همچنین در افراد مسن‌تر تزریق بوتاکس موثرتر بوده و نتایج بهتری را نشان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا