جراحی زیباییجراحی غبغب

غبغب یا همان دابل چین چرا و چطور ایجاد می شوند؟

خوشبختانه برای این مشکل هم می توان از جراحی غبغب استفاده کرد و هم چندین روش غیر جراحی برای این مسئله وجود دارد. راه حل های این مشکل اغلب در دسترس اند و مخصوصا روش های غیر جراحی در مراکز بی شماری ارائه می شوند.

مواردی از جراحی پلاستیک یا زیبایی هستند که معمولا نادیده انگاشته می‌شوند و گاهی اصلا در بحث‌های زیبایی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. اتفاقا همین جراحی‌های کوچک می‌توانند ظاهر فرد را با تغییری کوچک، بسیار زیبا کنند.
این نوشتار به روش‌های جراحی و غیر جراحی، انواع آن‌ها، مزایا و معایب هر کدام و نکات مهم در باره عمل رفع غبغب می‌پردازد؛ اگر در حال کسب اطلاعات لازم در این مورد هستید، ما خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

غبغب یا همان دابل چین چرا و چطور ایجاد می شوند؟

عموما برای ایجاد غبغب 3 علت وجود دارد:
1- غبغب ژنتیکی و ارثی
2- افزایش سن و شل شدگی پوست گردن و عضلاتش
3- چاقی مفرط که حتی در بسیاری از موارد پس از کاهش وزن هم از بین نمی روند و به اصطلاح چربی های مقاوم هستند.

وجود غبغب چه مشکلی ایجاد می کند؟

همه ی ما انسان ها دوست داریم زیبا جلوه کنیم و یا زیبایی خود را دوباره بدست بیاوریم. برای اکثر افراد دچار این مشکل مخصوصا خانم ها، داشتن غبغب آن هم بزرگ کابوسی است که هر روز تکرار می شود. خوشبختانه راه حل های متنوعی برای رفع این مشکل وجود دارد.

برای رفع غبغب چه باید کرد؟

خوشبختانه برای این مشکل هم می توان از جراحی غبغب استفاده کرد و هم چندین روش غیر جراحی برای این مسئله وجود دارد. راه حل های این مشکل اغلب در دسترس اند و مخصوصا روش های غیر جراحی در مراکز بی شماری ارائه می شوند. متاسفانه در موارد زیادی از این پروسیجرها به علت کمبود دانش یا تجربه عوارضی اتفاق می افتد. توصیه می کنیم تا پزشکی را ندیده اید و با وی صحبت نکرده اید، تصمیم گیری نهایی نکنید.

در جریان عمل جراحی چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که غبغب اساسا بخاطر مهاجرت چربی های نواحی صورت و فک ها بوجود می آید ، پس هدف اصلی تخلیه ی چربی های اضافه در این ناحیه است. اگر غبغب بعلت شل شدن و چین و چروک پیری اتفاق افتاده باشد ، پزشک عمل هم زمان لیفت گردن یا همان بالا کشیدن پوست را توصیه می کند و این دو عمل همراه با هم چهره ی شما را از اساس زیر و رو میکنند و شما بسیار زیباتر از گذشته می شوید.
همچنین به افراد دارای اضافه وزن بالا هم عمل های رهایی از چاقی توصیه می شود.
در حین عمل شما بیهوش نمی شوید و لازم نیست عوارض بیهوشی عمومی را تحمل کنید.
پزشک سپس چند برش در ناحیه ساب منتال (زیر چانه) و ساب مندیبولار (زیر فک) ایجاد میکند و آنگاه بر اساس شلی و سفتی و به اصطلاح الاستیسیته ی پوست منطقه تصمیم می گیرد با چه تکنیکی عمل را انجام دهد.

روش های جراحی کدام ها هستند؟ کدام یک بهترند؟ آیا برای همیشه ماندگارند؟

از روش های جراحی می توان به جراحی لیپوساکشن و همینطور مینی لیفت اشاره کرد.
1- روش لیپوساکشن یک روش جراحی کم تهاجمی است به این معنا که در بدن آسیب کمتری ایجاد می کند ، معمولا در سنین 20 تا 50 سال انجام می شود و کیفیت پوست عامل اصلی و تعیین کننده ی استفاده یا عدم استفاده از این روش. چنان که اگر پوست الاستیسیته ی خوبی داشته باشد و پوستش باشد، لیپوساکشن نتیجه ی بسیار خوبی می دهد، حال آنکه اگر روی پوست شل شده و غیر قابل فرم دهی انجام شود، جای خالی چربی ها را پوست می گیرد و نمای ظاهری بدی ایجاد می کند.
2- جراحی مینی لیفت را می توان آخرین تیر ترکش موجود برای غبغب های مقاوم به درمان نامید. در این روش جراح با برش های باریک و ظریف در اطراف فک و گردن پوست اضافه ی این ناحیه را هم می برد. در واقع مینی لیفت با ایجاد کشش در پوست و عضله ی شل شده، غبغب را محو می کند. بعد از دریافت این خدمت، شما باید 3 شبانه روز استراحت کنید، هفت تا 14 روز تحت نظر باشید و اصول دیگر بعد از بیهوشی عمومی را هم مراعات کنید.

عوارض این جراحی چه مواردی را در بر می گیرند؟

خوشبختانه این دو عمل عوارض اختصاصی ندارند و هر اتفاقی که بعد از عمل بیفتد همه عوارض عمومی عمل های جراحی اند. دقت کنید که تیغ حراح یکی از مهمترین فاکتورهای دخیل در نتیجه عمل اند؛ به همین علت ابتدا مطمئن شوید پزشکتان پزشک حاذقی است و بعد تن به جراحی بدهید. ما پس از جستجوهای فراوان و دیدن نمونه کارهای ایشان، دکتر کاظمی را انتخاب کردیم. دکتر برومند با ویزیت و مشاوره اولیه ی رایگان، با صبر و حوصله صحبت های شما را می شنوند و توصیه های لازم را انجام می دهند. پس هیچ چیز را ناگفته نگذارید که در بسیاری موارد، یک اشتباه ساده باعث شکست یک عمل می شود.
عوارض مشترک جراحی ها
کبودی زیر چانه، تورم در محل غبغب، بی حسی ناحیه عمل شده و عفونت در صورت عدم همکاری با پزشک و استفاده نکردن از داروها و کرم های آنتی بیوتیک.

دستورات بعد از عمل

عمل غبغب یک گن دارد که درست بستن آن یکی از مهم ترین نکات بعد از عمل است و کیفیت نتیجه به آن وابسته است. استفاده به شکلی که پزشک متخصص می خواهد بسیار مهم است.به دقت آن را قرار دهید و بدانید برای بهبود سریعتر شما مفید است.
به مدت پانزده روز تا بیست روز به طور سنگین فعالیت نکنید.

آب و بخار آب برای محل عمل شما مضر هستند پس چانه و گردن خود را چه در استخر و چه استحمام از خیس شدن دور نگهدارید (ترجیحا رفتن به استخر را تا پایان نقاهت عقب بیاندازید)
پانسمانی که پزشک برایتان انجام می دهد را به همان شکل نگه دارید
از داروها یا مواد خوراکی که باعث بهبود زخم می شوند مثل مرکبات و آناناس استفاده کنید.
سعی کنید تختتان به حالت شیب دار باشد و اگر نشد حتما چند بالش زیر سرتان بگذارید.
با پزشکتان در تماس باشید تا مشکلات احتمالی را با او در میان بگذارید.

روش های رایج غیر جراحی کدامند؟

برای افرادی که مشکل غبغب دارند و به هر دلیلی نمی خواهند زیر تیغ جراح بروند هم راه هایی برای رفع غبغب وجود دارد که به این افراد کمک می کنند. تعدادی از این روش ها را با هم مرور می کنیم.
1- هایفو تراپی
2- مزو تراپی
3- لیزر تراپی
4- اولتراسوند کویتیشن
5- آر اف
6- کیبلا
7- تزريق مواد حل‌کننده چربي ( لیپودیسالو)
8- وکیوم تراپی

هایفوتراپی

از موفق ترین شیوه های حل مشکل غبغب و غیر جراحی که زمان بازگشت به منزل و محل کار را به فرد می دهد. در این روش امواج فرا صوت بصورت هماهنگ و بطور شدید به پوست شلیک می شوندذاما هدف اصلی این امواج تخریبی کنترل شده، لایه های عمقی تر پوست است.لایه ی چربی زیر پوستی آسیب شدیدی می بیند و متعاقبابافت های دیگر به شدت منقبض می شوند.حالا 2 اتفاق می افتد:
اول: آسیب شدید بافت چربی زیر پوستی که هدف اولیه بود و دوم تحریک کردن بافت های دیگر برای تولید کلاژن که مورد دوم در کنارنابودی چربی، جوان سازی این ناحیه را هم سبب می شوند. ایمنی هایفو و مدت زمان اندک بهبودی اش یکی از روش های محبوب بیماری است که به لایه های اصلی پوست یعنی درم و اپیدرم آسیبی وارد نمیکند. هر جلسه هایفوتراپی بین نیم ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می برد که البته اگر صرفا به قصد رفع غبغب باشد در همان جلسه اول اتفاق می افتدو بیمار بعد از اتمام جلسه نیازی به استراحت ندارد.
در هایفوتراپی با تنظیمات مخصوصی، امواج پر قدرت فراصوت کانونی را هدف قرار داده و نابود میکنند اما به بافت ها و مناطق دیگر آسیبی نمی رسانند. به همین دلیل آسیب هایش را کنترل شده میخوانند که بسیار ایمن است..
آیا اثرات هایفو تراپی ماندگار است؟ در اینجا باید معقول بود و انتظار متناسبی با درمان داشت. اثرات هایفو 30 تا 60 روز طول می کشد تا خود را نشان دهد و همان یک جلسه اول اثرش حدود یک سال تا 18 ماه پایدار خواهد بود.

مزوتراپی

نحوه عملکرد مزو تراپی و اساس آن بر لیپولیز قرار دارد. این روش همان گونه که از اسمش پیداست باعث نابود شدن بافت ها و سلول های چربی می شود ولی به بافت های دیگر آسیبی نمی رساند. مایعی که در این متد استفاده می شود، در چند نقطه تزریق می شود مخصوصا ناحیه ساب منتال یا همان قسمت زیر چانه که محل تجمع سلول های چربی و ایجاد کننده ی غبغب است. این روش به روشی بدون درد موسوم است که حتی به بی حسی موضعی هم نیازی ندارد؛ در عین حال اگر بیمار تقاضای بی حسی موضعی کند، از بی حسی برخوردار خواهد شد. ایراد این روش نیازمند بودن به چند جلسه با فواصل 4 تا 6 هفته بوده ولی حدودا بعد از 20 روز نتایج کم کم خود را نشان خواهند داد.

اولتراسوند کویتیشن

روش اولترا ساند که به آن اولترا ساند کویتیشن گفته می شود بر اساس قدرت غشای سلولی عمل می کند. در واقع از آنجا که ضعیف ترین پوشش های سلولی مربوط به بافت چربی است، امواج اولترا سوند
با هدف قرار دادن محل تجمع سلول ها و بافت چربی باعث می شوند غشای سلول چربی دچار شوک و اختلال شوند و حباب هوایی وارد سلول ها می شود که در نهایت به فروپاشی آن منجر می شوند، سپس بدن چربی یا همان تری گلیسرید را به اجزای اصلی تجزیه می کند، بعد از آن اجزای تری گلیسرید یا همان چربی بازیافت می شوند. گلیکول به داخل خون فرستاده می شود و اسید های چرب برای مواقع نیاز ذخیره می شوند.

رادیوفرکانس

در این روش که از امواج رادیو فرکوئنسی استفاده می کند، پس از تابیدن به ناحیه تجمع چربی باعث ایجاد حرارت بالا به لایه های چربی شده و چنان که گفتیم غشای سلول های چربی از سلول های عادی ضعیف تر و به مراتب حساس ترند؛ امواج آر اف باعث استارت خوردن پدیده مرگ خود خواسته یا آپوپتوز می شوند. در این روش بدن و بطور خاص سیستم لنفاوی بقایای بافت آسیب دیده ی چربی را در کبد بازیافت می کنند و باقی مانده را دفع می کنند.
کیبلا
کیبلا یا همان کیبلا اسید دئوکسی کولیک ماده ای در بدن و جاذب سلول های چربی است. با تزریق مستقیم این ماده به نواحی زیر چانه و فک پایینی سلول های چربی حاضر در این محدوده از بین می روند و بعد از فروکش کردن التهاب ناحیه ( تورم، کبودی، گرما) غبغب شما رفع می شود.
هر جلسه حدود یک ربع طول می کشد و ممکن است 2 تا 4 جلسه درمان افزایش یابد. این روش برای افرادی که پوست شل و کم ارتجاعی دارند مناسب نیست.

نکاتی درباره ی درمان های غیر جراحی

1- مانند بسیاری از پروسیجرها و اقدامات غیر تهاجمی و یا کم تهاجمی، روش های غیر جراحی بالا هم محدودیت های زیادی دارند.
2- فقط در مواقعی که فرد غبغب کوچکی دارد کاربرد دارند.
3- بیشتر در افراد جوان که خاصیت ارتجاعی و الاستیسیته ی خوبی دارند انجام داده می شوند.
4- زمان دیده شدن نتیجه بیشتر از یک ماه است.
5- به علت ساده بودن نسبی آن، متخصص های غیر مرتبط با این حیطه بدون دانش و مهارت کافی دست به انجام آن می زنند. حتی در موارد زیادی افراد غیر پزشک که دوره ی آموزشی کوتاهی دیده اند، انجام دهنده این کارند.
6- این مشکل را فقط و فقط با کمک و مشاوره جراح با سابقه کنترل و رفع کنید.
7- خوب است این نکته را به خاطر بسپارید که به علل زیادی از جمله آنچه گفته شد، هم پزشکان و هم بیماران راه حل جراحی را انتخاب می کنند. این عمل فقط یک ساعت و نیم زمان می برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا