بینیجراحی بینی

همه چیز درباره عمل بینی گوشتی و بینی استخوانی

از آن‌‎جایی که جراحی زیبایی بینی از عمل‌های سبک و کم‌عارضه در حوزه زیبایی شناخته می‌شود، اغلب افراد برای بهبود ظاهر خود و داشتن بینی خوش‌فرم‌تر و برخی هم به‌منظور بهبود برخی مشکلات تنفسی سراغ این جراحی می‌روند. حال این پرسش پیش می‌آید که نتیجه عمل بینی گوشتی بهتر است یا بینی استخوانی؟

لازم به ذکر است، جراحی زیبایی انواع بینی شامل ملاحظات مختلفی می‌‌شود. بنابراین اگر در جراحی بینی خود مصمم هستید؛ به شما توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدامی، درباره هر آنچه می‌خواهید و لازم است بدانید، مطالعه کنید.

اهمیت انتخاب جراح بینی
در مرحله اول، پیشنهاد می‌شود مقالات جراحان ماهر را مطالعه کنید؛ چرا که معیار مناسبی برای انتخاب متخصص جراحی بینی هستند. انتخاب پزشک معالج، مؤلفه مهمی در افزایش هر چه بیشتر میزان رضایت از عمل به‌شمار می‌رود. توجه داشته باشید در مورد نحوه‌ انجام عمل و عارضه‌های پس از عمل از پزشک خود به‌طور دقیق بپرسید تا میزان رضایتتان از عمل بیشتر شود. همچنین باید توجه کنید که بینی شما از کدام نوع است. برای مثال اگر از نوع گوشتی است لازم است درباره بازگشت گوشت بعد از عمل و درصد موفقیت عمل، اطلاعات کسب کنید. البته باید در نظر داشت که علاوه بر مهارت و توانمندی جراح، عوامل دیگری هم در نتیجه جراحی مؤثر هستند:

نوع بینی: گوشتی یا استخوانی‌‌
جنس پوست: ضخامت و انعطاف‌پذیری آن
مشکلات ساختاری: مانند انحراف در تیغه بینی
انتظار و توقع بیمار از جراحی بینی
شناخت بینی گوشتی
بینی گوشتی دارای ساختمان استخوانی – غضروفی ضعیف با پوست ضخیم و دارای غدد چربی متعدد است. پوست بینی گوشتی به دو دسته بینی با پوست معمولی و بینی با پوست ضخیم تقسیم‌بندی‌ می‌شود. جراحی بینی گوشتی به‌دلیل جنس پوست آن، کمی‌ سخت‌تر و فنی‌تر از جراحی بینی استخوانی است. در ادامه به صورت خلاصه مشخصات اصلی بینی گوشتی را برشمرده‌ایم:

پوست بینی: ضخیم، چرب به همراه منافذ وسیع
نوک بینی: پهن (استخوانی در زیر آن احساس نمی‌شود.)
پره‌های بینی: بلند، پهن و ضخیم
غضروف و استخوان بینی: ضعیف
پوست ضخیم، یک چالش مهم در جراحی بینی گوشتی
موضوع مهم در جراحی بینی، ضخامت پوست در آن قسمت است. بینی با پوست ضخیم آشکارترین عیوب اسکلت زیرین را هم پنهان می‌کند. پوست بینی فوق‌العاده ضخیم، به‌عنوان یک چالش بزرگ در جراحی بینی مطرح است که باعث شده برخی پزشکان از جراحی این نوع پوست خودداری کنند.

پوست بینی گوشتی به دو دسته بینی با پوست نرمال و بینی با پوست ضخیم تقسیم‌بندی‌ می‌شود.
آیا بینی گوشتی به ‌شکل قبل از عمل بازمی‌گردد؟
شاید اولین نگرانی در بین افرادی که دارای بینی گوشتی هستند این است که آیا پس از عمل بینی گوشتی و با گذر زمان، بینی حالت خود را حفظ می‌کند یا به شکل سابق خود بازمی‌گردد؟ اگرچه در گذشته به‌دلیل سنتی‌ بودن این عمل، شکل بینی پس از عمل دچار تغییر می‌شد، اما امروزه با روش‌های جدیدی که برای این عمل انجام می‌شود، ریسک آن به کمترین حد ممکن و حتی به صفر رسیده است.

اگر جراح تشخیص دهد برای نازک‌ترشدن فرم سر بینی باید چربی زیر بینی برداشته شود، در صورت بی دقتی منجر به بدشکلی سر بینی شده و در صورتی که بیش از اندازه برداشته شود باعث اختلال در خون‌رسانی نوک بینی شده و عوارض بدی برای بیمار خواهد داشت. البته انتخاب جراح باتجربه برای مشاوره پیش از جراحی عمل بینی گوشتی، این احتمال را از بین می‌برد.

گفتنی است به‌دلیل اینکه بینی‌های گوشتی، غضروف و استخوان‌بندی ضعیف‌تری دارند و در جراحی بینی، بیشترین قسمت پوست و پره‌های بینی تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند، امکان اینکه پس از گذشت مدتی از جراحی، سر بینی به سمت پایین متمایل شود، وجود دارد. هرچند در صورت حصول نتیجه دلخواه تا شش ماه پس از جراحی بینی گوشتی، دیگر تغییر عمده‌­ای در بینی رخ نخواهد داد و به همان شکل باقی می‌­ماند.

جراح برای پیشگیری از این مشکل، با بخیه‌زدن صحیح غضروف‌ها و پیوند گرافت غضروفی به تیغه بینی و ستون بینی باعث تقویت غضروف‌های ضعیف می‌شود. این کار از افتادگی بینی جلوگیری می‌کند.
بعد از جراحی بینی، بینی‌های گوشتی نسبت به بینی‌های استخوانی دارای تورم شدیدتر و نیازمند دوران نقاهت طولانی‌تر هستند. در نتیجه بهبودی و درمان دیرتر انجام می‌‌گیرد.

مزایای جراحی بینی باز برای عمل بینی گوشتی
افرادی که دارای بینی گوشتی هستند، با محدودیت‌هایی در جراحی روبه‌رو هستند که پزشک جراح باید در جلسه مشاوره اولیه، توضیحات لازم را به بیمار ارائه دهد. با این حال جراحی باز این امکان را فراهم می‌کند که زاویه و شکل دلخواه به نوک بینی داده شده و هیپرتروفی سر بینی اصلاح شود. در این جراحی نوک بینی تراشیده شده و از آن برای ساخت پل بینی استفاده می‌شود. همچنین جراح می‌تواند تا حدی منافذ بزرگ نوک بینی را اصلاح کند.

ورم بینی گوشتی بعد از جراحی
تورم بعد از عمل بینی و کبودی خفیف زیر چشم بعد از راینوپلاستی، در هفته اول کاملاً طبیعی است. البته میزان ورم در افراد متفاوت است. ورم بینی در بینی‌های گوشتی نسبت به‌ بینی‌های استخوانی به‌دلیل ضخامت پوست بیشتر است و ورم بینی گوشتی بعد از عمل جراحی، موضوعی است که بیماران را نگران می‌کند. هرچند 60 تا 70 درصد ورم‌های شدید هم بعد از دو ماه از بین می‌روند و 80 تا 90 درصد هم تا یک سال بعد رفع می‌شوند. البته بهبودی کامل ورم‌ها دو الی سه سال طول می‌کشد.

زیباجویان دارای بینی‌ گوشتی باید تا بهودی کامل تورم ناشی از جراحی صبر داشته باشند و سپس به قضاوت در خصوص جراحی بینی بپردازند.

نکته: توصیه می‌شود برای آن‌که تورمات ناشی از جراحی، سریع‌تر رفع شود، به پهلو نخوابید و سعی کنید به‌صورت طاق‌باز بخوابید. دو بالشت در کناره‌های سر خود قرار دهید تا به سر شما اجازه چرخیدن ندهند.

برای اینکه تورمات ناشی از جراحی، سریع‌تر رفع شود، به پهلو نخوابید.
شناخت بینی استخوانی
شاید این جمله که عمل بینی استخوانی نتیجه بهتری به دنبال دارد را زیاد شنیده‌اید. اگر بخواهیم به نتیجه جراحی بینی استخوانی و گوشتی بپردازیم به‌طور کلی عمل‌ بینی‌های گوشتی نتایج با تفاوت کم‌تری به‌دنبال دارند؛ چراکه این نوع عمل با چالش بزرگی چون کمبود نوک بینی همراه است و اغلب نتایج جراحی زیبایی بینی استخوانی، بسیار زیبا و ایده‌آل‌تر است. بینی استخوانی که در اصطلاح به آن، بینی قوزدار و عقابی می‌گویند، اسکلت غضروفی – استخوانی محکم و قوی‌ با پوستی ظریف دارد که همین ویژگی به ظرافت تراش استخوان بینی در حین عمل جراحی بینی کمک می‌کند که منجر به جلوه‌ی بسیار زیبای بینی‌های استخوانی پس از عمل می‌شود. در ادامه به صورت خلاصه مشخصات اصلی بینی استخوانی را برشمرده‌ایم:

شکل ظاهری: دارای قوز
جنس پوست: نازک با انعطاف‌پذیری بالا
استخوان: باریک
بافت غضروفی: بسیار مستحکم
لایه‌های چربی:بسیار نازک
پره‌های بینی: کوچک و باریک
جراحی بینی استخوانی مشکلاتی نظیر انحراف تیغه بینی، کجی بینی، پولیپ و شکستگی بینی و … را درمان و رفع می‌کند.

روش انجام جراحی بینی استخوانی
جراحی بینی استخوانی شامل برش و تغییرات استئوتومی برای رفع ایرادات بینی است. روش جراحی این نوع بینی براساس تفاوت در اندازه برآمدگی بینی افراد تعیین می‌شود. بنابراین در اشخاص مختلف، متفاوت است. لازم به ذکر است، معاینه فیزیکی کامل توسط پزشک، تصویربرداری از بینی بیمار و بحث در مورد انتظارات بیمار، در نتیجه عمل بسیار مؤثر هستند. برخی از جراحان با نرم‌افزارهای خاص در زمینه شبیه‌سازی بینی، می‌توانند نتیجه احتمالی را پیش‌بینی ‌کنند. به این ترتیب مراجعه‌کنندگان می‌توانند تناسب بینی جدید خود را روی صورتشان مشاهده کنند.

در عمل بینی استخوانی، جراح، غضروف و استخوان را برای شکل‌دادن به بینی برداشته، برش داخلی یا خارجی ایجاد کرده و پوست را بلند می‌کند تا با از بین بردن استخوان‌های نامناسب، برآمدگی را برطرف یا از نو تنظیم کند. در این نوع جراحی معمولاً حجم استخوان کاهش می‌یابد و بافت‌های اضافی برداشته می‌شوند.

در این نوع جراحی، روی پوست بینی هیچ‌گونه اقدامی انجام نمی‌گیرد، زیرا پوست به‌وسیله خاصیت ارتجاعی خود تغییر و به‌راحتی و به شکل خاصی با بافت استخوانی ارتباط برقرار می‌کند.

در عمل بینی استخوانی، جراح، غضروف و استخوان را برای شکل‌دادن به بینی برمی‌دارد.
درصد برگشت‌پذیری بینی استخوانی
بازگشت برآمدگی و قوز بینی در جراحی بینی‌های استخوانی بسیار کم رخ می‌دهد و بینی شکل خود را تا حدود زیادی حفظ می‌کند. البته رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بینی مانند نخوردن ضربه به بینی در دوره بهبودی، چسب‌زدن به بینی، نخوابیدن به پهلو و … در کوتاه‌ترشدن دوره نقاهت و گرفتن نتیجه ایده‌آل از جراحی بینی مؤثر هستند. به‌جز در مواردی که بر اثر یک ضربه شدید، بینی دچار شکستگی در ساختمان غضروفی – اسکلتی شده باشد.

از بین بردن قوز بینی استخوانی
وجود قوز روی بینی ممکن است ارثی یا بر اثر ضربه به بینی به‌وجود آمده باشد. به‌منظور رفع این مشکل می‌توان با یک روش جراحی، برآمدگی روی پل بینی را کاهش داد. در عمل بینی قوزدار اندازه واقعی بینی تغییر نمی‌کند، تغییر شکل بینی باعث کشیده‌ به‌نظر رسیدن آن می‌شود.

در عمل بینی قوزدار، اندازه واقعی بینی تغییر نمی‌کند.
انواع قوز بینی
قوز واقعی بینی: طول برآمدگی نوک بینی با فاصله بین لب و بینی برابر است.
قوز کاذب بینی: طول برآمدگی نوک بینی کمتر از فاصله بین لب و بینی است.
قوز پنهان بینی: طول برآمدگی نوک بینی بیشتر از فاصله بین لب و بینی است.
اگر این برآمدگی کوچک باشد، تراشیدن سطحی برآمدگی به‌سادگی مشکل را حل می‌کند. اما اگر کاهش برآمدگی در سطح متوسط باشد، این عمل می‌تواند باعث ایجاد مشکلی شود که در اصطلاح به آن، نقص سقف باز گفته می‌شود که برای رفع این مشکل از روش شکستن و برش استخوان بینی روی بینی فرد استفاده می‌شود.
اگر بینی نیاز به شکستن و بریدن استخوان داشته باشد، استخوان بینی که در زیر پل بینی وجود دارد به دقت شکسته شده و سپس موقعیت آن به سمت داخل اصلاح می‌شود و اندازه قوز بینی به مقدار موردنیاز کاهش پیدا می‌کند.
نکته: درباره مقدار موردنظر خود برای کوچک‌شدن برآمدگی و رفع قوز بینی با پزشک صحبت کنید.
مدت زمان استفاده از چسب در بینی‌های استخوانی کمتر از بینی گوشتی است، زیرا شکل کلی بینی استخوانی، بیشتر توسط استخوان بینی تعیین می‌شود.

آیا بینی استخوانی با بینی گوشتی اشتباه گرفته می‌شود؟
بینی‌های گوشتی و استخوانی به‌راحتی قابل تشخیص هستند. در بعضی موارد با این‌که غضروف و استخوان بینی قوی است اما پوست بینی نیز ضخیم است که ممکن است با بینی گوشتی اشتباه گرفته شود. البته جای نگرانی نیست؛ چراکه قبل از جراحی بینی، ضخامت پوست بینی ارزیابی می‌شود. همچنین یک جراح بینی با در نظر گرفتن مؤلفه‌های اصلی تمام مشخصه‌های بینی را ارزیابی می‌کند.

نتیجه عمل بینی استخوانی بهتر است یا گوشتی؟
متفاوت بودن نتیجه عمل بینی استخوانی و جراحی بینی گوشتی در ساختار این نوع بینی‌هاست. معمولاً افرادی که بینی استخوانی دارند، تغییرات بیشتری را احساس می‌کنند. اما افرادی که بینی گوشتی دارند، به‌دلیل اینکه بیشتر ساختار بینی‌ آن‌ها را غضروف‌های نازک و ضعیف تشکیل داده، نباید انتظار بینی فانتزی داشته باشند و اغلب نتیجه چنین جراحی، یک بینی طبیعی است.

اگرچه می‌توان گفت با توجه به ظهور روش‌های جدید عمل زیبایی بینی، تفاوت چندانی در نتیجه عمل بینی جز با مهارت پزشک وجود ندارد.

بهبودی بینی استخوانی سریع‌تر است یا بینی گوشتی؟
جراحی در بینی­‌های استخوانی به­‌منظور اصلاح بزرگی و فرم استخوان‌های بینی انجام می­‌شود که روند بهبودی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در بینی­‌های گوشتی، جراحی روی بافت نرم بینی که دارای پوست ضخیم (بینی گوشتی) است، انجام می‌­شود که روند بهبودی را طولانی‌تر خواهد کرد.

همچنین مدت زمان انجام عمل زیبایی بینی استخوانی معمولاً طولانی نیست و به پیچیدگی‌های حین عمل بستگی دارد. بیمار پس از گذشت چند ساعت از عمل، از محل جراحی مرخص شده و اغلب بیماران درد چندانی پس از عمل احساس نمی‌کنند. گفتنی است، جراحی بینی استخوانی از عمل بینی گوشتی آسان‌تر بوده و نتایج معمولاً بهتر هستند.

روش‌های کاهش تورم انواع بینی (استخوانی و گوشتی)
کمپرس سرد
عدم استحمام با آب داغ
مصرف سدیم را کم کنید. مثل نمک
حرکت و فعالیت‌های‌تان را کم کنید.
بالا نگه‌داشتن سر
آیا روش جراحی بینی استخوانی با بینی گوشتی متفاوت است؟
مهم‌ترین تفاوت بینی استخوانی و گوشتی، میزان ضخامت پوست بینی است. تفاوت جراحی بینی گوشتی با استخوانی هم به همین عامل بستگی دارد.
بینی‌های نژاد ایرانی ترکیبی از بینی‌های گوشتی و استخوانی و دارای پوست ضخیم و چرب هستند. بنابراین در جراحی آن‌ها بايد روش‌هاي مناسب براي هر دو را به‌ كار برد. در جراحی بینی استخوانی معمولاً از حجم بيني کم می‌شود و شکل مناسبی به آن داده می‌شود. در مقابل، در جراحی بینی‌های گوشتی پیوند غضروف به نوک بینی و پل بینی انجام می‌شود. معمولاً این بافت غضروفی از تیغه بینی برداشته می‌شود. گاهی هم تیغه غضروفی بینی به‌دلیل ضربه یا شکستگی، استخوانی می‌شود که این غضروف از گوش برداشته می‌شود و در شکل‌دهی بینی گوشتی -که کار دشواری است- مورداستفاده قرار می‌گیرد. جراح بینی باید کوچک کردن بینی های گوشتی را تا جایی که به بافت های بینی آسیب وارد نشود، انجام دهد.

پرسش‌های رایج درباره جراحی بینی
1-آیا نتیجه عمل بینی گوشتی رضایت‌بخش است؟
واقعیت این است که نتیجه‌گرفتن از عمل بینی گوشتی خیلی سخت‌تر از بینی استخوانی است. به هر حال هیچ‌وقت یک بینی گوشتی مانند یک بینی استخوانی نتیجه نمی‌دهد، ولی اگر بینی گوشتی خوب عمل شود، چهره فرد عمل‌شده را بهتر می‌کند و اصطلاحاً می‌توان گفت که به عمل کردن آن می‌ارزد.

2-طراحی‌های کامپیوتری قابل اعتماد هستند؟
طراحی کامپیوتری به‌منظور نمایش به بیمار است و تضمینی وجود ندارد که نتیجه عمل بینی الزاماً به همان شکل موجود در تصویر حاصل شود.

3- ورم بعد از جراحی بینی گوشتی بیشتر است یا جراحی بینی استخوانی؟
بعد از هر دو عمل ورم وجود دارد، اما بسته به توان و تجربه‌ای که جراح بینی دارد، میزان تورم در جراحی بینی گوشتی بیشتر از جراحی بینی استخوانی است. هرچند تورم در هر دو حالت به‌مرور زمان برطرف می‌شود.

4- اسپلینت یا گچ بینی بعد از عمل زیبایی باید تا چه مدت روی بینی قرار گیرد؟
توصیه می‌شود تا یک هفته روی بینی قرار گیرد. اما بهتر است بعد از گذشت یک هفته و زیر نظر پزشک، از روی بینی برداشته شود.

5- آیا بلافاصله بعد از برداشتن اسپلینت بینی باید چسب بینی استفاده کرد؟
بله، بعد از برداشتن اسپلینت از بینی خود، بهتر است جراح بینی اولین بار چسب را به بینی بزند و نحوه صحیح استفاده از آن را به بیمار آموزش دهد.

6- پانسمان بعد از جراحی بینی تا چه زمانی باید روی بینی باشد؟
تا 48 ساعت. برداشتن آن باید زیر نظر جراح بینی یا فوق ‌تخصص جراحی پلاستیک باشد.

7- چه کسانی کاندیدای بهتری برای عمل جراحی بینی هستند؟
بهترین کاندیداهای عمل جراحی افرادی هستند که نقایص مشخص داشته و قبل از انجام جراحی با جراح همکاری کافی داشته و نسبت به عمل جراحی و نتایج آن توجیه باشند.

8- استفاده از تامپون بینی در اعمال جراحی پلاستیک بینی ضروری است؟
تامپون بینی یک تکه گاز (مش) آغشته به پماد آنتی‌بیوتیک است که در پایان عمل در داخل بینی گذاشته می‌شود. اما امروزه ثابت شده ارزش چندانی در جلوگیری از خونریزی بعد از عمل ندارد و مانع تنفس فرد از بینی و موجب تنفس دهانی و در نتیجه خشکی دهان می‌شود. بهتر است از پماد تتراسیکیلین یا آزیترومایسین در داخل بینی (بدون مش) استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا