لاغریلیپوساکشن

بررسی تکنیک لیپوساکشن در عمل ژنیکوماستی در آقایان

بزرگ شدن سینه ها در مردان علت‌های زیادی دارد، اما اصلی‌ترین دلایل این اتفاق را می‌توان افزایش وزن زیاد، زمینه‌های وراثتی، ابتلا به بیماری‌های کبدی، تغییرات هورمونی، تأثیرات جانبی داروهای مختلف، مصرف داروهای استروئیدی و اعتیاد به انواع موادمخدر دانست.

یکی از بیماری‌های شایعی که مردان را درگیر خود می‌کند، بیماری ژنیکوماستی است. تقریباً ۳۶ درصد از مردان درگیر این بیماری رایج هستند. ژنیکوماستی در واقع بزرگ ‌شدن پستان مردان و بدفرم شدن آن است.

این مشکل بیشتر به دلیل افزایش بافت مجرای استروما و بافت چربی پستان رخ می‌دهد و بسیار آزاردهنده است. اما خوشبختانه امروزه این بیماری و مشکلات ناشی از آن با عمل جراحی قابل حل شده است. مردانی که دچار افزایش و یا کاهش وزن ناگهانی می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در ادامه بیشتر درباره این که عمل ژنیکوماستی چیست با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد.

دلیل بیماری ژنیکوماستی

بررسی علائم ژنیکوماستی

علائم بیماری ژنیکوماستی کاملاً مشهود است. بنابراین زمانی که فرد دچار تورم غیرعادی بافت سینه و بزرگی آن شد یا نسبت به تماس فیزیکی حساسیت و درد پیدا کرد، باید برای رفع مشکل به پزشک مراجعه کند. از دیگر علائم شایع بیماری ژنیکوماستی می‌توان به برجستگی نوک پستان، رشد بیش از حد بافت به‌صورت غده‌ای، تجمع چربی به‌صورت موضعی، ترشح مایعات از نوک سینه، پوست اضافه و آویزان شدن سینه‌ها اشاره کرد.

نوع خفیف این بیماری بیشتر در مردان و پسران در سن بلوغ رخ می‌دهد و علت آن اختلال در غدد درون‌ریز است. این مسئله نگران کننده نیست و طی چند ماه ممکن است برطرف شود. اما بهتر است با مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر باشید. چنانچه در پستان توده‌ای وجود داشته باشد که با ترشحات نوک سینه یا تغییرات پوستی همراه شود، در این مواقع تشخیص قطعی برعهده پزشک است و حتماً باید وضعیت سینه با ماموگرافی و MRI ارزیابی شود.

تأثیرات بیماری ژنیکوماستی بر زندگی افراد

بزرگ شدن سینه در مردان سبب ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس و خجالت‌زدگی آن‌ها می‌شود، از طرف دیگر مشکلات مثل اضطراب و ناراحتی‌های روانی را به‌دنبال خواهد داشت. عدم درمان بیماری ژنیکوماستی می‌تواند وضع را وخیم‌تر کند؛ بنابراین بهتر است در اولین فرصت نسبت به درمان این بیماری اقدام نمود تا وضعیت پستان‌ها بهبود یابد.

روش درمان ژنیکوماستی

به‌طورکلی درمان بیماری ژنیکوماستی با دو روش رایج انجام می‌گیرد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

درمان دارویی : پزشک در مواقعی که بیماری خفیف باشد و امکان استفاده کنترل آن با دارو وجود داشته باشد، برای بیمار دارو تجویز می‌کند. درمان دارویی اغلب در اولین مراحل بیماری یعنی زمان پرولیفراتیو روی بیماری تأثیرگذار است. چنانچه درمان دارویی نتواند روند بیماری را بهتر کند، یا بیماری به مدت طولانی تداوم یابد، پزشک روش عمل ژنیکوماستی را به افراد پیشنهاد می‌دهد.

جراحی ژنیکوماستی : روش جراحی ژنیکوماستی شامل رزکسیون یا برش باز، لیپوساکشن و رزکسیون به‌همراه کاهش پوست است. در عمل جراحی ژنیکوماستی مردان می‌توانند مشکلات بزرگی سینه را به‌راحتی برطرف کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که سطح بالایی از بیماران از جراحی ژنیکوماستی رضایت دارند. اما با این حال نتایج نهایی این عمل تا حد زیادی به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد؛ بنابراین چنانچه قصد انجام این عمل جراحی را دارید، حتماً با یک پزشک مجرب و دلسوز مشورت کنید.

عمل ژنیکوماستی

مسئله بزرگی پستان در آقایان به کمک جراحی ژنیکوماستی برطرف می‌شود. در این مواقع کافی است به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید تا او وضعیت شما را بررسی کند و پس از معاینه، درباره انجام عمل جراحی تصمیم بگیرد.

عمل ژنیکوماستی از روش‌های درمانی و نتیجه‌بخش جهت کوچک کردن سینه است که در آن پزشک بعد از بی‌حس‌کردن سینه، به کمک ابزار مخصوص یک برش کوچک در ناحیه نوک سینه ایجاد می‌کند تا از آن چربی و بافت اضافی را خارج نماید.

گاهی چربی این ناحیه با استفاده از دستگاه لیپوساکشن خارج می‌شود. خوشبختانه در این روش جراحی جای زخم و اسکار باقی نمی‌ماند و کل فرایند جراحی حدود دو ساعت طول خواهد کشید. پس از جراحی فرد نیازی به بستری شدن ندارد و می‌تواند با توصیه پزشک به خانه برود. همچنین بعد از عمل باید به مدت دو ماه از گن های مخصوص استفاده شود.

بررسی تکنیک لیپوساکشن در عمل ژنیکوماستی

امروزه پزشکان با استفاده از تکنیک لیپوساکسن می‌توانند بیماری ژنیکوماستی را درمان کنند. مهارت جراح و آشنایی او با تکنیک لیپوساکشن نیز تأثیرات زیادی در نتیجه‌بخش شدن عمل سینه دارد. این کار در ابتدا با یک برش کوچک زیر سینه آغاز می‌شود و به‌کمک لیپوساکشن کلیه چربی و بافت‌های غده‌ای داخل سینه را تخلیه می‌شود. پزشک از این طریق می‌تواند یک کانتور قفسه سینه جدید کاملاً طبیعی برای بیمار ایجاد کند.

در مواقعی که بیماری ژنیکوماستی بیشتر به‌دلیل وجود بافت چربی اضافی بروز کرده است، تکنیک لیپوساکشن به‌تنهایی نتیجه‌بخش است.تکنیک لیپوساکشن با روش‌های مختلفی و بسته به شرایط بیمار استفاده می‌شود. عمدتاً برای لیپوساکشن پزشک یک کانول و لوله توخالی نازک را از برش کوچک ایجاد شده وارد بدن بیمار می‌کند. کانول وارد شده به داخل بدن، طی یک حرکت کنترل شده، عقب و جلو رفته و در نهایت چربی اضافی را با مکش خلاء از بدن خارج می‌کند.

روند بهبود بعد از لیپوساکشن سخت نیست و بیماران پس از ۱ هفته مراقبت، می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد. توجه داشته باشید که رعایت نکات و توصیه‌های مهم پزشک و استراحت کافی در سرعت روند بهبودی عمل ژنیکوماستی تأثیر زیادی دارد.

بررسی تکنیک اکسیزیون در عمل ژنیکوماستی

گاهی پزشک برای رفع مشکل بزرگی سینه در آقایان از تکنیک‌ اکسیزیون استفاده می‌کند. در این تکنیک بافت غده سینه یا پوست اضافی به‌طورکامل برداشته می‌شود. این تکنیک زمانی به کار می‌رود که نیاز به کاهش ناحیه آرئول باشد و از طرفی لازم باشد تا نوک پستان طبیعی‌تر در محل قرار گیرد. معمولاً آقایانی که دارای پوست افتاده و آویزان در اطراف سینه هستند باید از این روش جهت ترمیم بافت سینه خود استفاده کنند.

الگوها و برش‌هایی که در طول اکسیزیون ایجاد می‌شود، بسته به شرایط هر فرد متغیر است. اکسیزیون بافتی به پزشک اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری از بافت غدد و پوست را که قابل درمان نیست، بردارد.

در این تکنیک محل و طول برش‌ها براساس وسعت جراحی تعیین می‌شود، اما اغلب اطراف لبه هاله یا داخل چین‌های طبیعی قفسه سینه محل خوبی برای این کار است. دوران نقاهت این روش همانند لیپوساکشن با درد کمی همراه است و به‌صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی هم قابل انجام است. بیمار در این روش ظرف مدت ۲ هفته پس از جراحی می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد

توصیه‌های قبل از عمل

اگر وزن بالایی دارید و قصد دارید به وزن ایده‌آل خود برسید، حتماً این کار را قبل از عمل جراحی انجام دهید. با این کار ممکن است دیگر نیازی به انجام عمل جراحی نداشته باشید.

درباره داروهای مصرف شده با جراح سینه خود مشورت کنید و هرگز از دارویی به‌صورت سرخود استفاده نکنید.

هرگز از سیگار، الکل یا مواد مخدر در طول درمان استفاده نکنید.

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا سابقه آلرژی دارید، حتماً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

ترجیحاً در طول دوره درمان و جراحی از مواد رقیق‌کننده خون مثل ویتامین‌ها، سیر، جینسینگ، مکمل، وارفارین و آسپرین استفاده نکنید.

قبل از انجام عمل ژنیکوماستی آزمایش‌های خون، آزمایش اشعه ایکس و الکتروکاردیوگرافی را جهت اطمینان بیشتر انجام دهید.

پزشک گاهی برای جلوگیری از عفونت، درد و رفع جای بخیه یکسری دارو به شما تجویز می‌کند که باید آنها را سر موقع به‌صورت مرتب مصرف نمایید.

توجه داشته باشید که عمل جراحی ژنیکوماستی برای پسران جوان و نوجوانی که سینه‌های آن‌ها کاملاً رشد نکرده است مناسب نیست.

کاندید مناسب عمل ژنیکوماستی

مردانی که با روش‌های دارویی نتیجه نگرفته‌اند و به پیشنهاد پزشک باید جراحی شوند.

مردانی که به بیماری خاص مبتلا نیستند و عمل جراحی برای آن‌ها خطرناک نیست.

آقایان و پسرانی که سیگار و موادمخدر استفاده نمی‌کنند.

افرادی که روحیه خوبی دارند و به این عمل با دید مثبت نگاه می‌کنند.

مردانی که از نظر جسمی سالم و وزن نرمالی دارند.

افرادی که توقع به‌جا و منطقی دارند و رشد سینه آن‌ها تثبیت شده است.

آن دسته از مردانی که بزرگی سینه‌ها و درد ناشی از بیماری برایشان آزاردهنده است.

عوارض عمل ژنیکوماستی

هیچ عملی بدون عوارض نیست، عمل ژنیکوماستی نیز ممکن است با یکسری عوارض همراه باشد، البته مهارت و تخصص پزشک و همچنین رعایت نکات مراقبتی توسط خود بیمار در بروز عوارض نقش مهمی دارد. از عوارض جانبی عمل جراحی ژنیکوماستی می‌توان به حساسیت به مواد و وسایل استفاده شده، خطر خونریزی یا هماتوم، لخته‌شدن خون، خطر بیهوشی، عدم تقارن سینه و یا بی‌نظمی در ظاهر آن، احتمال جراحی مجدد، تغییر حس نوک پستان به‌طورموقت یا دائمی، ازبین‌رفتن بافت چربی در سینه و… اشاره کرد.

هزینه‌ جراحی ژنیکوماستی

همان‌طور که می‌دانید عمل‌های زیبایی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. متأسفانه عمل جراحی ژنیکوماستی هم باوجوداین‌که یک عمل زیبایی درمانی محسوب می‌شود، تحت پوشش بیمه نیست.

انجام جراحی ژنیکوماستی در هر بیمار بسته به شرایط و وضعیت او با بیمار دیگر فرق دارد. بنابراین هزینه‌های ناشی از این عمل جراحی هم ثابت نیست و با توجه به عوامل مختلف تغییر می‌کند.

در طول درمان چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

طبق آمار، شیوع عمل ژنیکوماستی در کودکان حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد، در نوجوانان ۵۰ تا ۶۰ درصد و در مردان ۵۰ تا ۶۹ سال تا ۷۰ درصد است. برای درمان این بیماری بهتر است قبل از عمل، یک جلسه با پزشک خود دررابطه‌با عمل جراحی مشورت کنید. در طول جلسه اول مشاوره بهتر است، انتظارات و اهداف خود را از انجام عمل به پزشک بگویید و شرایط پزشکی، سابقه آلرژی دارویی و جراحی‌هایی که پیش از این انجام داده‌اید را برای او شرح دهید. همچنین لازم است تا مصرف داروهایی نظیر ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی، الکل، تنباکو و حتی استفاده از موادمخدر حتی به‌صورت تفریحی را به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا بزرگ شدن پستان فقط نشانه بروز بیماری ژنیکوماستی است؟ که در جواب باید گفت خیر؛ چرا که بزرگ شدن پستان در هر صورت باید توسط پزشک و آزمایشات ماموگرافی بررسی شود.

بزرگ شدن سینه ها در مردان علت‌های زیادی دارد، اما اصلی‌ترین دلایل این اتفاق را می‌توان افزایش وزن زیاد، زمینه‌های وراثتی، ابتلا به بیماری‌های کبدی، تغییرات هورمونی، تأثیرات جانبی داروهای مختلف، مصرف داروهای استروئیدی، اعتیاد به موادمخدر و ماری جوانا دانست.

عمل جراحی ژنیکوماستی با درد کمی همراه است و پزشک در بیشتر اوقات بعد از جراحی سعی می‌کند تا برای آرامش بیشتر بیمار داروی مسکن تجویز می‌کند.

پیش از عمل باید کلیه آزمایشات مرتبط با عمل را انجام دهید و از مصرف انواع مواد رقیق‌کننده خون نظیر آسپرین خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود تا از مواد مخدر و سیگار بپرهیزید. بهتر است درباره پروسه عمل از پزشک خود سؤال کنید.